Att vända sig till en litteraturagent

Jag har fått en fråga om hur man går till väga när man vänder sig till en litteraturagent. Idén att vända sig till en agent började att gro redan i somras när jag undersökte lite närmare vilka de var och vad de gjorde. Svensk Bokhandel har en bra lista på vilka som finns och direktlänkar till deras hemsidor.

Anledningen till att jag började fundera på att vända mig till en litteraturagent istället för ett förlag var (och förtfarande är) att jag vill nå ut med min trilogi utanför landet. Om ett förlag antar min första del är det inte liktydigt med att de vill satsa på att visa upp den för utländska agenter. Att vända sig till en svensk agent kräver att du inte har skickat ditt manus till något förlag samtidigt. Det blir väldigt pinsamt för agenten om de antar ditt manus och sedan skickar ut det till ett förlag som redan dissat det. Skicka därför ett nytt, fräscht och väl omarbetat manus till en agent och var tydligt med det i ditt följebrev att du inte skickat ut det till något förlag. Vad gäller typsnitt och teckenstorlek är oftast det samma som förlagen vill ha men vill man vara säker kan man söka upp information om hur de vill ha manuset på deras hemsida.

Men vad gör en agent då till skillnad från ett förlag? Om en litteraturagent skulle anta ditt manus behöver det inte vara liktydigt med att det kommer att ges ut för det måste fortfarande till att ett förlag antar det för att trycka det. Agenten hjälper till med att få manuset i ett bättre skick innan de presenterar det för lämpliga förlag, ordnar med kontraktskrivning med förlag både inom och utomlands samt förhandling kring eventuella förskott.

Om det är ett nålsöga att ta sig igenom att få sitt manus antagen av ett förlag, så kan ett antagande av en agent (för en debutant) vara som att vinna en biljett till månen. Så varför en agent? I mitt fall handlar det om att jag vill nå utomlands och få hjälp att samarbeta med ett seriöst förlag. Det händer så otroligt mycket i förlagsbranschen. Förlag säljs vidare eller läggs ner och med en trilogi vill jag inte riskera att första delen ges ut och sedan stå där med två delar som inget förlag vill ta i.

Det finns mer information om litteraturagenter på tex poddradion. Skrivarpodden har ett bra avsnitt där de intervjuar en agent som beskriver hur de jobbar och vad de letar efter för manus. LitteraturMagazinet har också en intressant artikel som är värd att läsa; Den litterära agenten under lupp.

17 thoughts on “Att vända sig till en litteraturagent

  1. Kul att du svarade så ingående på min fråga! Tror du att mitt udda manus, när det blir redo för utskick, hade passat in hos en litteraturagent? Jag har ju sett att jag har en större publik utomlands, men jag har inte råd att översätta den till engelska. Vad tror du? :)

    • Litteraturagenter bör ha bättre koll på vad som säljs och går bra i utlandet än vad vanliga förlag har som inte jobbar så mycket (eller överhuvudtaget) mot utlandet. Så jag tycker absolut att du efter redigering, testläsning av andra och redigering igen ska skicka det till en agent. Om du har råd tycker jag också att du ska anlita en lektör för det kan gynna både manuset och dig inför utskicket till agenten om de ser att det varit hos lektör. Översättningen till engelska står agenten för när de antar ditt manus. Hoppas det här är en väg som kan peppa och ge dig ny energi att jobba vidare med manuset. Kram

  2. Tror nog man kan ta kontakt med en agent även om man skickat manuset till förlag, bara man är tydlig med vilka man skickat till osv. Förlaget du skriver avtal med får i regel bara rättighet att ge ut boken på svenska, i Sverige, så du har fortfarande utlandsrättigheterna att få hjälp med av en eventuell agent.

    • Visst är det så. Men helst vill de inte att man ska ha skickat till några förlag eftersom det begränsar kontaktytorna och därmed chansen för debutanten (som jag avser i mitt inlägg) att få kontrakt med en agent. Har man bara vänt sig till ett förlag eller två (helst då mindre förlag) så är det säkert inga problem bara man som sagt är öppen med det. Om man redan har en utgiven bok som dessutom sålt bra är det ju inte ovanligt att agenten själv tar kontakt med författaren :-).

  3. Intressant inlägg, tack för info! :) Man borde väl även kunna gå den motsatta vägen, hitta ett förlag som vill ge ut den, och sedan, när den är ute (och man kanske har försäljningssiffror att ”locka med”), leta agent som kan hjälpa den ut i världen?

  4. Det är en djungel det där med agenter. Har länge övervägt men inte riktigt gjort nåt åt saken. Kul att du skrev om det. Med bra info dessutom.

    • Det du skulle kunna göra är att ringa och prata med någon av dem och höra vad de skulle kunna göra för dig och en utlandsmarknadsföring av martrilogin. Du har ju inslag av mytologi i den som säkert skulle vara av intresse i andra länder.

  5. Jag har haft kontakt med en agent, de såg ingen chans för mitt manus internationellt så därför blev jag dizzad. Men du skriver i en annan genre och har säkert större chans! Lycka till!

    • Fantasy och SF är oerhört stort utomlands (Twilight, Divergent, The Mortal Instruments för att nämna några). Det är ju där de stora intäkterna finns men intresset för olika genrer varierar. Just nu vet jag att humor från Sverige är populärt förutom deckare då förstås.

  6. Spännande! Hade ingen koll alls på hur agenter jobbar. Men det känns ju inte alls som en dålig idé att ta kontakt med en inför en eventuell utgivning. Ska fundera mer på saken.

    • Om det är utlandslansering man siktar efter är det idé att vända sig till en agent. Men man får också vara beredd på att resa en del och profilera sig i andra länder. Själv skulle jag tycka att det vore fantastiskt kul och spännande. Jag är väl ingen expert på engelska men varför låta sig hindras av det :-) Min man skämtar om att jag kan väl bli storsäljare och köpa en hus i värmen utomlands så han slipper den svenska vintern. Inte mig emot :-D

Kommentera

