Feel-good-tips

Nu tänker jag göra ett undantag från min egen regel att tipsa om bra fantasy-böcker. Jag har nämligen en vän som skriver riktigt bra böcker i genren feelgood. Är det föresten en egen genre? Ja ja, oavsett så blir jag alltid glad och förväntansfull när jag läser hennes berättelser. De bjuder alltid på mer eller mindre galna upptåg med tragikomiska inslag. Den senaste hon släppte har hon lyckats med konststycket att skapa en kuslig karaktär med starka stalker-drag men samtidigt tycker jag väldigt mycket om karaktären och vill att hon skulle få det hon ville ha för att hon är värd det trots att hon gör helt galna grejer. Måste säga att det är modigt att skriva om en person som egentligen inte är riktigt frisk men samtidigt mitt i alltihop är så beundransvärd. Om ni undrar vad jag pratar om så är det Katarina Perssons senaste tillskott på e-boksmarknaden; Tills himlen faller ner.

Tills himlen faller ner

Klicka på bilden så kommer du till Bokus. Där hittar du den för bara 39 kr och andra bra välskrivna böcker av Katarina. Korta som långa.

12 thoughts on “Feel-good-tips

  1. Rätt häftigt det där med E-böcker egentligen. Jag läser ibland sådana, men har inte satt mig in i hur man gör en. Trots att jag just har en e-bok, nej två, på iBooks hur man gör.
    Men man måste förstås ha skrivit nånting som är färdigt att publicera först. Liksom första punkten på check-listan… ;)

    • Egentligen är det ganska enkelt. Först behöver man en en färdig berättelse i tex word eller pages eller vad man nu använder. Sedan konverteras/översätts den till ett format som kallas E-pub. Det är den som sedan används när man laddar ner e-boken från nätet. Betydligt billigare än att trycka böcker och ger helt andra möjligheter för de som vill ge ut på egen hand. Det är det här formatet jag planerar för min kortroman (som det verkar bli) :-)

      • Jag ska kolla in det där lite mera senare. Visserligen skriver jag en del nu, men har inte direkt nån fart. Utom just när jag skriver. Då går fingrarna fort och jag kan mycket väl hålla på en timme eller två i ett sträck.
        men förmodligen har jag fortfarande lite för mycket runt omkring mig, även om det ena efter det andra sakta kommer på plats. Vissa dagar blir dt knappt gjort något alls här. Mer än fixa mat möjligen… hehe…

    • Det är jag övertygad om att det kommer att göra. Nya generationer växer upp och de har helt andra vanor som kommer tvinga bokbranschen till mer digitalisering. Det är också en utveckling som gör det lättare att ge ut själv men det finns också risker med det. Är man inte noggran med sin text och har struntat i testläsare och lektör så kan man förstöra sitt namn och göra det likvärdigt med dålig litteratur. Pseudonym är ju ett annat sätt men då är reklamföringen lite trixigare.

  2. Jag ser också fram emot hennes nästa bok :)
    E-böckerna kommer garanterat att öka framöver. Det är ju ett väldigt praktiskt format då många böcker ryms i en liten platta som väger nästan ingenting :)

    • Jag läser nästan uteslutande e-böcker numera. Tom låneböcker. Men fortfarande så händer det att de inte finns i e-format och då får det bli bläddervarianten :-)

  3. Omslaget på Katarinas bok är supersnyggt tycker jag!

    För mig har det gått så långt att jag hellre lånar eller köper e-boken även om jag har pappersvarianten stående i bokhyllan hemma. Det blir aldrig av att jag läser pappersböcker eftersom det låser mig till en viss plats och kräver bra ljus. Paddan tar jag med mig från rum till rum och då kan jag vara där barnen är och samtidigt läsa. Hur smidigt som helst! :)

    • Ha ha, precis så gör jag också fast med min telefon :-). Då kan jag alltid smyga till mig lite lästid.
      Omslaget till boken har hon komponerat själv liksom till En Rätt Som Bäst Serveras Kall. Jag kan inte vara annat än imponerad :-)

Kommentera

