Recension – Dödskyssen av Sofia Fritzon

dodskyssen

När dödsängeln Iza misslyckas med ett uppdrag möter hon Simon och heta känslor uppstår mellan dem. Men när hon förälskar sig i honom riskerar hon både sitt hjärta och sin existens, för Simon är dödlig och hans tid rinner ut. Kan Iza rädda honom utan att förlora sig själv?

Den här kortromanen eller långnovellen för den delen, läste jag strax innan årets slut (2014). Dödskyssen är den som vann Ditos tävling i Serialized Fiction 2014 och kunde laddas ner i e-format uppdelat på sju avsnitt. Ett avsnitt släpptes per dag under en hel vecka men jag bestämde mig för att vänta med att läsa den tills jag hade alla avsnitten. Och det var tur. Jag avskyr att inte kunna läsa fortsättningen när jag blir uppslukad av en bra berättelse och Dödskyssen var precis en sådan berättelse som fullkomligt nockade mig. Bland det bästa jag har läst under hela 2014 (bortsett från P Rothfuss då förstås men ni som läst bloggen den senaste månaden vet hur starstruckt jag är av honom).

Sofia har lyckats fånga en stämning mellan Iza och Simon som vibrerar genom varje sida och faktiskt så har den vibrerande strängen inte släppt mig än. Några jämför den med Änglarnas stad (filmen med Nicolas Gage och Meg Ryan) och det är en bra liknelse utan att Dödskyssen blir någon blek kopia för den skull. Utan att avslöja slutet så är det inte ett sådant där socksersött, lyckligt slut som feelgood-litteratur oftast har men ändå så ger det en bitterljuv eftersmak som jag tycker om. Det lämnar öppet för funderingar och nyfikenhet för vad som egentligen hände en av karaktärerna trots att man vet, men ändå inte.

Iza och Simon har förföljt mig en aning sedan jag läst berättelsen och det är med lättnad jag fått veta att Sofia har skrivit ett kontrakt på en uppföljare till Dödskyssen. Då kanske jag kan stilla mina funderingar så småningom men det kommer att bli en jobbig väntan. Så snälla Sofia – skriv fort så jag slipper vänta och grubbla allt för länge.

8 thoughts on “Recension – Dödskyssen av Sofia Fritzon

  1. Jag gillade den också väldigt mycket :)
    Tror dock att den släpptes två eller tre gånger per vecka under några veckor (om jag inte missminner mig). Jag laddade nämligen ner och läste allt eftersom :)

  2. Jag håller helt med dig! Jag läste den också i sin helhet (gillar det också bäst, lätt att något kommer emellan annars) och jag gillade den jättemycket.

  3. Ping: Vad glad jag blir! | Sofia Fritzson

Kommentera

