Novellens utveckling

Det har gått framåt med skrivandet på novellen och det känns lätt att skriva den. Men tonen är en helt annan än jag är van. Väldigt annorlunda mot trilogin och dessutom i första perspektiv. Ändå skriver den sig nästan av sig självt. Meningarna faller sig naturligt och det som gör att det stannar upp ibland är när jag måste veta saker om just medeltiden. Tex hur man straffades och mot vad. Bibelcitat och de tio budorden. Klostrens rutiner. Jag går inte allt för mycket på djupet. Läsaren får göra lite av jobbet och tänka ut lite själv också. Det jag får tänka mig för är tidsangivelser. Insåg att jag inte kan ange en resas tid i timmar eftersom de inte använder sig av klockor utan hur skuggorna står eller om det är tid för kvällsmål eller liknande. Otroligt spännande det här. Kanske kan jag använda novellen i en kommande novelltävling om det dyker upp någon lämplig? Vi får se. Först ska jag skriva färdigt och hittills har jag fått ihop 2000 ord. Hur många ord består en novell av egentligen? Den kommer inte att överskrida 10 000 … fast det ska jag nog låta vara osagt när jag tänker efter. Jag är bara i händelsernas begynnelse än så länge.

12 thoughts on “Novellens utveckling

    • Jag har aldrig haft en så väl förberedd och genomtänkt story som den här. Därför behöver jag aldrig stanna upp och undra vart jag är på väg med berättelsen. Ungefär som att rita streck mellan siffror som bildar en figur. Kan ju bara inte gå fel :-)

  1. Det låter helt underbart! Det är så coolt att man ändrar ton sådär, beroende på vad man skriver. Det är nog bra att utmana sig själv med lite olika manus, långa och korta, nutid, medeltid, allt möjligt, just för att bredda sig själv. Hoppas det fortsätter flyta på!

    • Det känns bra och upptäcka att man inte är stöpt i en form utan kan variera sitt skrivande, både tonmässigt och innehållsmässigt. Jag har skrivit på min trilogi i tre och ett halvt år nu och även om jag älskar att skriva på den så är det skönt att utmana sig själv med lite andra karaktärer och typ av berättelse.

  2. Blir sugen på att skriva en novell nu. Alltså nåt kort och snabbare avklarat. Skulle kunna kännas belönande att inte bara hålla på och hålla på och liksom aldrig komma till utgången. Bra altlså att du inspiererar mig.

    • Vad roligt att jag kunnat inspirera dig Mia :-) Gör det! Skriv något kort och kärnfullt. Jag tror att det är extra viktigt att som trilogiskapare också få känna att vi kan avsluta någonting och inte bara tugga på med våra gamla trotjänare till karaktärer.

  3. Hur lång en novell är beror nog på vad man är tänkt att den ska vara till. Jag har sålt en till en veckotidning och fått två publicerade som e-noveller, alla tre 2500-3000 ord. Men ditt ämne låter så spännande så det är nog ingen nackdel om den är längre än så! :)

    • Hm… Jag börjar ana att detta kanske är en kort-kort-roman när jag märker att de flesta noveller ligger på 2000 – 3000 ord. Hur jag än försöker göra en tumvante så blir det alltid en hel kostym :D

    • De där siffrorna låter mer rimligt för min del. Tidningen Skriva har en novelltävling nu men där kan min inte bli aktuell eftersom det inte finns klockor på medeltiden. Helst vill jag nog hoppa över det där med tävling och gå på utgivning hos något förlag direkt :-)

Kommentera

