En novell tränger sig på

Första kvällen på det nya året damp en ny berättelse ner och hindrade mig från att somna. Det var nästan som att se en film när scenerna spelades upp. När jag vaknade morgonen därpå var det det första jag tänkte på och sedan malde den i huvudet under hela dagen. Inte ens idag ville den släppa greppet om mig när jag försökte redigera på LOA. När något vägrar släppa greppet om mig och ständigt kretsar i mina tankar finns det bara en sak att göra. Att skriva ner den. Så var det även med LOA men skillnaden den här gången är att min avsikt är att skriva ner den på allvar och inte ett sätt att bli av med de envisa bilderna i huvudet. När LOA kom till mig hade jag inte skrivit på många år och såg det inte som en roman utan bara envisa bilder som jag trodde jag skulle slippa bara jag skrev av mig lite.

Skillnaden med den här är att den passar perfekt som en novell. Eller möjligen en kortroman. Handlingen utspelar sig i ett medeltida Sverige där häxprocesserna härjar. Den centrala handlingen är kärleken mellan två personer där yttre omständigheter tvingar isär dem. På kort stund skrev jag ner en synopsis från hur den börjar och scener som leder fram till slutet. Det här är första gången som jag börjat med en synopsis innan jag börjat skriva på själva berättelsen. Mest för att jag inte ville tappa bort något även om det känns som om den hemsöker min hjärna mest hela tiden.

Min plan är att ge ut den som e-novell. Refuseras LOA av litteraturagenten kan det ju vara idé att försöka få något annat publicerat först. Som en uppmjukande reklam att jag finns. Frågan är bara vilket berättarperspektiv jag ska använda. Lutar åt första person. Det känns verkligen bra med den här berättelsen (än så länge) eftersom jag länge gått och önskat att få skriva en novell men inte haft något uppslag med en början, mitt och slut. LOA får tyvärr stå tillbaka lite men bara för en kort tid. Jag har väldigt svårt att lämna något ofärdigt.

18 thoughts on “En novell tränger sig på

  1. Toppen, Carola! Det låter som en spännande novell :)
    Första person funkar alldeles säkert, många gånger är ju noveller skrivna just i det berättarperspektivet :)

    • Jag tror att första perspektiv fungerar perfekt i det här fallet. Det är en person som får utstå mycket svåra umbäranden och de blir starkare för läsaren i ett första perspektiv inbillar jag mig. Ska bli spännande att skriva om en medeltida miljö.

  2. Åh vad roligt! Det är verkligen underbart med berättelser som tränger sig på och vill bli skrivna :) Mig har det sällan hänt att något kommit med både början, mitten och slut, så jag brukar få kämpa en del trots nästan gudomlig inspiration (hehe). Men ta vara på stunden och skrivglädjen och skriv på! Jag längtar otroligt mycket efter att få en liten paus i mitt långa manus-skrivande och kanske försöka mig på en novell. Ibland är det bra att få göra något annat ett tag, eller vad säger du?

    Jag gillar personligen första person och som Eva-Lisa skriver, det funkar ofta ovanligt bra i noveller. Blir väldigt nyfiken förstås :) Om du skulle behöva en testläsare i ett senare skede anmäler jag mig helt fräckt som frivillig :)

    • Det är sällan hela berättelser kommer till mig på det sättet. Faktiskt så är det första gången. Annars litar jag på flödet och kommer på nytt allteftersom jag skriver. Oftast har jag en början en mitt och ett slut i svaga fragment men det räcker för att få till en berättelse. Dä ä bar å skriv :-) Jag hör gärna av mig när den är färdig vet du :-)

  3. Å vilken härlig känsla! Jag brukar tycka om att skriva i första person, även om man får vara observant så man inte skriver nåt som personen absolut inte kan veta, se eller höra. Spännande utmaning som säkert blir jättebra. Men ännu mer gillar jag att använda mig av presens. Kan man kombinera – wow!!!

    • Att skriva i presens har jag svårt för så det får bli preteritum/imperfekt. I den här novellen är det bara en fördel att läsaren och karaktären inte vet vad som händer utanför. Det är lite det som är poängen :-)

  4. Tänk vad olika man är. Jag tror inte jag har skrivit något i preterium sedan gymnasiet. Älskar presens :) Men faktiskt allra helst presens och tredje person, som är det jag skriver nu och för det mesta gör, tror jag.

  5. Låter grymt spännande, kör på den tycker jag. Fördelen är ju att en novell inte tar lika lång tid att avsluta, så ett avsteg från romanmanuset behöver inte bli så långvarigt.

    • Tänkte samma sak där att en novell kan jag ju sticka in emellan trilogiprojektet. Jag ska försöka hålla den kort för jag känner mig själv. Vill sväva iväg och brodera ut :D. Jag har börjat på den och det intressanta är att den här skriver jag med en helt annan ton än jag är van. Otroligt spännande och kul projekt!

      • Vad häftigt. jag har också märkt en liknande tendens, att det är först när jag börjar på något nytt som jag börjar tillämpa det jag lärt mig med det förra eller som en utveckling blir synlig. Så länge jag är kvar i samma projekt skriver jag med samma ton och stil som jag gjort hela tiden.

  6. Vad roligt! Det är så häftigt när det bara dyker upp en idé sådär från ingenstans och plötsligt har man en hel berättelse. Låter ju som en jättebra plan, och som flera påpekat innan så är ju novellen som sådan perfekt att skriva mellan andra, längre skrivprojekt. Lycka till!

    • Den skriver i princip sig själv men ibland måste jag göra lite research eftersom den utspelar sig på medeltiden och det gäller att få detaljerna rätt. Men det är bara kul :-)

    • Jag har letat efter uppslag till en novell men inte kommit på någon så tydlig och genomgående bra som den här. Funderar på om den kan passa för någon lämplig novelltävling framöver. Tack för lyckönskningen :-)

Kommentera

