Summering av skrivaråret 2014

2014 har helt klart varit ett uppsving för mitt skrivande. Lektörsutlåtandet på mitt första manus som kom i början av året var fullt av vackert beröm men också bra kritik som jag tog till mig. Bland annat ändrade jag berättarperspektivet som var ett omfattande arbete men väl värt mödan då berättelsen fick en helt annan ton. Under tidig höst var omskrivningen klar efter att två författarvänner också hade läst det och kommit med sina kommentarer. Också de kom med kommentarer som fick mig att gå med ett fånigt leende på läpparna.

I augusti deltog jag i Författarkliniken. Fullspäckat med inspirerande föreläsningar av författare, lektörer, förläggare, literaturagenter mm. Det var ett omtumlande möte med alla underbara skrivvänner som jag tidigare bara ”pratat” med via bloggar och nu fick träffa IRL. Många nya bekantskaper gjorde jag också som utökade vänlistan på Facebook. Besöksstatistiken på bloggen ökade också markant efter Författarkliniken. Jag har redan anmält mig till 2015 års Författarklinik och väntar otåligt på att få träffa gamla som nya skrivarvänner igen liksom inspireras av alla de fantastiska föreläsare som Ann Ljungberg (anordnare av Författarkliniken) är så bra på att hitta och bjuda in. Om du funderar på att anmäla dig till Författarkliniken så tveka inte, det är en boozt för ett helt år.

Recensioner av nordisk fantastik är något jag började med det här året på allvar. Förlag efter förlag hörde av sig med recensionsexemplar och på det sättet har jag också knutit nya kontakter med både författare och förläggare. Det jag har lärt mig av detta är att det inte alltid är välskrivna böcker som ges ut och de har jag heller inte recenserat men jag har också träffat på oerhört proffsiga och välskrivna alster som fler än bara den svenska marknaden borde få ta del av. Förresten även i vårt eget land. Fantastiken har inte så stor plats i bokbranschens utgivning i sin helhet, det är mest utländska författare som framhävs, men jag kan ändå skönja en skillnad i boklådorna i bokhandeln att det finns fler och fler nordiska författare under kategorin tonår. (Varför fantastiken ska vara under den kategorin kan vi diskutera en annan gång).

Under hösten fick jag ett ryck och städade rent mitt gamla syrum och gjorde om det till skrivrum. Mer om det kan du läsa här. Det har inte gjort att jag får sitta helt i fred (på grund av en mammasjuk 7-åring som inte förstår alla gränser) men det är ändå skillnad eftersom jag kan ha skrivhandböcker, anteckningsblock och andra bra saker som handledsvärmare och vetekudden ständigt inom räckhåll.

Nästa år planerar jag att färdigställa andra manuset och påbörja utkastet på tredje och sista delen i trilogin Legenden om Amaunet. Om några dagar väntar jag också besked från den litteraturagent som har fått första tjing på mitt manus. Kanske blir det året jag debuterar eller så blir det nästa. Oavsett så ger jag aldrig upp för den här berättelsen vägrar släppa greppet om mig.

Ett riktigt härligt Gott Nytt År önskar jag er alla!

23 thoughts on “Summering av skrivaråret 2014

  1. Helt rätt tänkt! Man ska aldrig ge upp!
    Skoj att få läsa om hur ditt år har varit. Jag håller tummarna för att få läsa första delen i din trilogi under 2015 :)
    Gott Nytt År, Carola! :)

  2. Vilket händelserikt och spännande år det har varit! Jag längtar också till nästa författarklinik och håller med dig om att det var en riktig toppenupplevelse! Jag hoppas på att 2015 är året du debuterar!
    Kram och Gott nytt år!

    • Vi får verkligen se till att vi ses på Författarkliniken Pia :-) Och tack för nyårshälsningen med bild på dig i soligt vacker klänning med lurvigt sällskap på armen! Kram

  3. Å så härligt! Vilket toppenår!
    Jag har också undrat varför fantastik prompt ska stå under tonår. Jag älskar den genren men skulle jag då vara för gammal att läsa det! Knäppt.
    Jag hoppas verkligen du debuterar nästa år.

    • Jag retar mig också på den där kategoriseringen. Överallt träffar jag 30. 40, 50-åringar som gillar fantasy. Och att huvudkaraktären nödvändigtvis inte måste vara 16 år. Nåja, det tar jag i ett annat inlägg :-)
      Tack Ninna för du har peppat och uppmuntrat mig det här året! En stor kram till dig <3

  4. Låter som om ditt år varit ganska fantastiskt :)

    Jag skulle så himla gärna vilja vara med på Författarkliniken, men den är redan fullbokad. Det får bli ett annat år.

    Hoppas också att det här blir året du debuterar! Men det viktigaste är förstås att bara fortsätta, fortsätta skriva. Och det gör vi!

    /Linda

    • Nej, nej, nej Författarkliniken för 2015 är inte fullbokad än. Biljetterna släpps under tidig vår och vi som anmält oss redan fick en VIP-inbjudan eftersom vi deltog i en enkätundersökning om första eventet. Så tveka inte när biljetterna släpps. Det kostar ca 2000 kr men jag lovar att det kommer att vara värt vart enda öre!!!!! Här är länken till biljettsläppsidan http://hejevent.se/event/839568172722902/forfattarkliniken-i-stockholm-2015
      och gå också in och gilla Facebooksidan för Författarkliniken 2015 så missar du ingenting.
      Tack för ditt härliga pepp :-) Kram

    • Tack för tummhållningen :-)!! Och jag håller fortfarande tummarna så de vitnar för att du hittar ett förlag som tar över utgivningen av Dränkt! Kram

  5. Vad mycket du hunnit med, och såna där kul grejer ju. Full av beundran över ditt jobb med trilogin, för det är mycket mycket jobb med trilogier. Jag hoppas att det blir 2015 du debuterar för som jag sagt förut, vill väldigt gärna läsa. Gott nytt år!

    • Mycket jobb med trilogi ja, och varje bok för sig är inte så korta heller så det innebär mycket tid att gå igenom manusen vid varje redigeringsvända. Nu är det inga mastodontmanus men 119 000 ord per bok gör sitt :-)
      Tack för pepp och hejarop Mia, det betyder oerhört mycket för mig!! Kram

Kommentera

