Summering av lästa böcker 2014

Under 2014 slog jag mitt läsrekord med hästlängder. Min utmaning var att hinna läsa 27 böcker men det blev hela 43 stycken. Några bilder nedan har fallit bort och tyvärr vet jag inte vilka som saknas.

Att delta i Goodreads läsutmaning har varit en bra sporre att läsa riktigt mycket det här året och jag kommer att delta även nästa år. Däremot kommer jag inte utmana mig själv mer än nödvändigt och stannar vid 40 böcker även för 2015. Det finns ingen anledning att öka på antalet, jag är väldigt nöjd med det jag har hunnit med och tävla är inte min grej. Och varför tävla i att läsa flest böcker? Läsandet ska vara en njutning, inspiration – inte en börda.

Den bok som fick flest tårar var Jojo Moyes Livet efter dig. Den berörde mig oerhört starkt som ingen annan bok har gjort på det sättet. Runristaren av Andrea Grave-Müller var en överraskande härlig läsupplevelse, en bok som ger fin glans på den svenska fantastikhimlen liksom Amsalor och draken av Mattias Lönnebo och Dödskyssen av Sofia Fritzon. Det här är författare vars utgivning jag kommer att bevaka extra framöver.

Jag ser fram emot nästa års läsande, vilka som debuterar och vilka som utökar sin utgivning med ytterligare böcker.

Gott nytt år!

7 thoughts on “Summering av lästa böcker 2014

  1. WOW! Vilken lista! Imponerande! Inte minst med tanke på att du har så mycket annat att ägna dig åt också. Familj, jobb/pluggande, EGET SKRIVANDE!!!!! :D

    • Mmm… jo … det är inte mycket tid över till annat :-) Men så har jag lärt mig läsa på iPaden och telefonen och då kan jag läsa på alla lediga stunder som raster, på bussen och andra dötids-tillfällen. Då blir det en del läst :-)

      • ja både iPaden och iPhonen är riktigt bra på det viset. Där läser jag en del också. Och man har ju alltid åtminstone iPhonen med sig. Men jag borde nog uppdatera den till en nyare modell. Så jag kan interagera även den i nya systemet. För då kan jag alternera hur som helst mellan båda dessa och Macen. Börja läsa eller skriva på en enhet, och sen fortsätta på vilken som helst av de andra. Superbra. Gör så nu mellan Macen och paddan.

  2. Vilket fantastiskt läsår, ser maffigt ut med alla omslag! Jag kommer använda Goodreads läsutmaning nästa år också, tycker den funkar bra, men kommer inte heller att läsa ihjäl mig för att nå ett visst antal. E-böckerna har ökat min läsning enormt eftersom jag kan läsa på de där ”dötidsstunderna” som jag tidigare ägnat åt slösurf eller tv, så det kommer jag absolut att fortsätta med.
    Vad roligt att du gillade Dödskyssen :)

    • Jag är själv imponerad över hur mycket jag hunnit läsa och det lär inte bli mindre 2015. Ser fram emot en eventuell fortsättning på Dödskyssen. Iza och Simon vägrar släppa greppet om mig :-)

Kommentera

