En förträffligt underbar jul

I skrivande stund så har svärföräldrarna precis lämnat oss och jag har lite tid för mig själv. Julen har varit precis så härlig som jag hade hoppats på. Barnen är nöjda med sina julklappar och även jag med mina. Jag sitter i min nya ljusblå mysdress och blir fingrarna för kalla som de kan bli så har jag nu ett par härliga, ulliga handledsvärmare i långhårig alpackeull.

Jag har mitt i allt julstök dragit mig undan ett par gånger till min skrivvrå och redigerat lite. Det har gått ganska trögt men så bestämde jag mig för att inte låta mig fastna allt för djupt i språket. Det är trots allt bara första redigeringsvändan på första utkastet (manus 2). Ordmängden har ökat ca 2000 ord från start så det är uppe i 82 000 ord men då är inte slutet skrivet ännu. Jag har funderat lite på slutet. Själva upplösningen får kvarstå men det är inledningen till den som jag vill dra ut på mer. Det är något jag själv ogillar med böcker att upplösningen på den uppbyggda intrigen sker allt för snabbt. Man ska suga lite på karamellen och våndas, känna hur det kryper och sticker i kroppen av spänning innan en twist öppnar på locket och ger svaret. Där har jag lite att grubbla på hur jag ska få till den där sträckbänken. Och när jag är klar med den är jag säkert uppe i ytterligare 30 000 ord. Minst.

Hoppas ni har haft en lika härlig jul som jag och god fortsättning bästa bloggläsare!

14 thoughts on “En förträffligt underbar jul

  1. God fortsättning Carola! Jag är mycket nöjd med att sitta i julgranens sken och skriva på min kusliga barnbok, med en fantastisk, vit vinter utanför fönstren, en brasa i spisen och svärföräldrar som avlastar och underhåller barn :-) Lycka till med redigeringen!

  2. Håller med dig, slutet ska inte hafsas förbi. Det är förvisso det första kapitlet som säljer boken, men det sista kapitlet som säljer din nästa. Så jag tycker du gör rätt i att sitta på det lite.
    Kram och god fortsättning.

    • Tack :-)
      Jag har haft lite bryderier om jag verkligen gör rätt att jag börjar redigeringen innan jag skrivit klart utkastet (slutet) men dina ord känns lugnande :-)

  3. Låter som om du har det riktigt, riktigt bra :)

    Jag tycker också att slut är kluriga, särskilt som intrig i allmänhet inte är min starkaste sida. Men det måste vara underbart att ha kommit så långt med manus 2 innan manus 1 är på väg ut på riktigt. Rena drömmen både för dig och ett eventuellt förlag, tänker jag. God fortsättning!

    • Jag är väldigt nöjd med att ha ett nästan färdigt manus som uppföljare. Det är visserligen mycket kvar men det är tillräckligt för att det ska ge en bra bild av storyn. Som wannabe av en trilogi svårt att få napp med hos ett förlag om man inte har något att visa upp, visa att man faktiskt menar allvar och verkligen har material till de där uppföljarna. Därför är det viktigt att de där sluten gör att boken kan stå för sig själv men ändå locka till mer läsning. Verkligen en svår uppgift men svårigheter har aldrig hindrat mig :-). Tvärtom.
      God fortsättning till dig också!

    • Då får du mycket läst med andra ord :-). Vet ingen som läser så snabbt som du :-). Själv har jag äntligen gett mig i kast med P Rothfuss En vis mans fruktan #1.

  4. Själv försöker jag rycka mig ur julkoman. Och har inte läst en rad i manuset på flera dar. Men imorrn. Låter alldeles utmärkt med handledsvärmare, såna har jag också. Mycket bra vid mycket skrivande. God fortsättning du med!

    • Hoppas du kommer ur julkoman imorgon när det är dags för manuset igen. Det har gått lite trögt för egen del men det beror inte så mycket på någon koma utan andra yttre störningsmoment. Börjar få lite rätsida på det dock.

Kommentera

