Att bygga en värld

Jag hänger kvar vid ämnet att bygga världar. På ett sätt är en värld som en karaktär. Den har sina egenskaper, utseende,  visioner och hemligheter den också. Precis som man kan tröttna på att läsa för detaljrika karaktärsbeskrivningar är det uttråkande att läsa ingående om främmande världar. Ändå får den inte bli för platt och intetsägande genom att utlämna för mycket. Det är en svår balans och jag har själv tampats med varför en av mina världar överhuvudtaget existerar, varför de måste upprätthålla en länk till vår egen värld. Vad är deras hemlighet? Och så kom jag på den. Ett heureka. Svaret löste även gåtan till den tredje världen och dess syfte och mål. Allt hänger ihop på ett riktigt brilliant sätt.

Världar

Men detta räcker ju inte. Hur ser det ut, vilka bor där, vad gör de, vad vill de? I samma takt som jag börjar förstå ett och annat växer världen och karaktärerna blir samtidigt tydligare. De är som om karaktärerna och deras värld är i symbios och givetvis är det så det ska vara. En värld formar karaktärerna och karaktärerna formar världen. Låter kanske enkelt och självklart när man väl ser till vår egen kultur vi lever i men när man ska hitta på något helt nytt är det som att lägga ett tusenbitarspussel. Det är många bitar som ska föras samman och det är först när flera färgfält börjar bli synliga som det blir lättare att ana helheten.

Det finns en orsak och verkan i det här med världar. Beroende på hur den fungerar och allt det där så påverkas karaktären. Hur min protagonist påverkades kom som en total överraskning för mig eftersom det inte var vad jag hade tänkt mig men i efterhand så var det så självklart. Ju mer jag bekantar mig med min nya värld så börjar ett litet frö gro någonstans långt inne i min hjärna att när den här trilogin är klar så skulle jag kunna använda mig av världen för att skriva om en helt annan historia, en helt annan karaktär och dennes livsöden. Att äga en värld helt för sig själv är mäktigt. Ja helt enkelt magiskt. Ibland är det lite svårt att komma tillbaka till verkligheten, särskilt när jag tänker på den världen som protagonisten får besöka i andra manuset. Världen i tredje manuset däremot är inte lika trevlig. Den är så ruskig att jag knappt vågar tänka på den.

8 thoughts on “Att bygga en värld

    • Oftast behövs det inte mycket för att förstå vilken värld karaktären befinner sig när man börjar läsa en ny bok. Tom en medeltida värld går snabbt att ta till sig bara av att veta vilka kläder de bär eller vilka fordon de tar sig fram med. Hjärnan skapar förvånansvärt en bra bild av sig självt efter det utan sidlånga beskrivningar.

  1. Håller också med dig. Den svåraste konsten är att inte bli för långrandig i karaktärs- och miljöbeskrivningarna, jag tycker det är snyggast när det kan fångas upp på ett par rader, men där författaren vägt orden noga och allt framträder klart och tydligt ändå :)

    • Det bästa är att försöka fånga glimtar av världen medan karaktären/karaktärerna gör något. I mitt fall har jag löst det med att det pågår en del saker mellan min huvudkaraktär och en annan karaktär under tiden som jag klämmer in glimtar av den nya världen mellan raderna. Jag inbillar mig att det blir bra så :-)

    • Fantasyvärldar kan bli hur stora som helst i ens egen hjärna utan att behöva slå upp en enda bok. Riktiga världar däremot, tex ett annat land kan bli lite svårare om man aldrig varit där. Som tur är finns internet att ösa ur :-)

  2. Vist är det spännande med världar och miljöer. Jag tycker balansgången är svår. Att få läsaren att känn sig hemma på platsen medan man inte ska berätta för mycket om naturen eller inredningen i huset…

    • Miljöbeskrivningar är något jag tycker om att skriva men ja – balansen. Den är oerhört viktig för att inte spoilera allt. Det är fascinerande hur lite det egentligen behövs för att hjärnan själv ska fylla i resten.

Kommentera

