Världar hit och världar dit

Julen närmar sig med stormsteg och jag vet inte vart dagarna tar vägen. Det jag ändå försöker prioritera är att redigera lite varje dag. Och så tänker jag en hel del. På en antagonist och vad tredje manuset ska innehålla. Egentligen borde jag sätta mig ner och kartlägga den där antagonisten som till viss del ”visar” sig i andra manuset som jag skriver/redigerar på just nu. Antagonisten har sin egen värld att styra över och hur ser den egentligen ut? Vet jag tillräckligt om honom? Och så är det den där andra, motsatta världen. Hur fungerar den? Det låter som gigantiska byggen det här att det finns två parallella världar i min trilogi förutom den verkliga som vi känner till men så värst mycket kommer inte att utspela sig där. Fast jo, en av världarna besöker huvudkaraktären i andra delen förstås. Världarna får gärna vara lite mystiska men inte så mystiska att de blir otydliga och ogreppbara. För att få ihop det så behövs det en del dagdrömmande och det bästa sättet är att sätta sig i en skön fåtölj med hörlurar och stämningsfull musik. Främst då filmmusik. Det där kan vara lite svårt att få till när man bor i ett hus med tre ytterligare familjemedlemmar men jag ska nog få till det på något sätt under julhelgen. Hoppas jag.

10 thoughts on “Världar hit och världar dit

  1. Hoppas verkligen att du får tid att dagdrömma om dina andra världar. Hur du än gör så har du verkligen förtjänat din egen tid, som jag tror att de flesta mammor har :) Ja, det låter lite svårt med en värld som finns med, men inte så mycket. Det är alltid så himla klurigt att veta hur mycket läsaren behöver känna till för att det ska bli lagom. Håller tummarna för att du får till det!

    • I utkastet är det bättre att skriva för mycket om den nya världen för det är enklare att ta bort än lägga till. Men antagligen kommer jag att göra både och :-)

Kommentera

