Recension – Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet (novell)

professor-frans-omslag

En dag när jag hämtade posten låg den här obeställda novellen som en trevlig överraskning i brevlådan. Det är en novell skriven av Mohamed Omar och är första delen i en serie om Frans Stenberg, professor i egyptologi och hans assistent, Star Wars-nörden Henning.

För att börja med omslaget är det väldigt vackert och stämningsfullt. Färgerna drar blickarna till sig och det stämmer väl överens med hur miljön beskrivs i novellen. Omslaget är illustrerat av Olov Redmalm.

Inledningsvis får vi bekanta oss med Frans och Henning, på gränsen till lite för mycket. Jag föredrar att kastas in i en handling men när jag är på väg att tröttna börjar det hända intressanta saker. Ett mord som följs av flera beskrivna i klassisk noir-stil. Mystiken tätnar och egyptologen Frans Stenberg och hans assistent får användning för sina kunskaper i egyptologi för att hitta mördaren.

Omar har gjort ett bra val av mytologiskt ämne som det går att ösa mycket mystik och spänning ur. Egyptologi är ett ämne jag gärna läser om och när det används i fiktion ger det dubbelt nöje. Även om jag tycker att Omar beskriver karaktärerna lite väl mycket i inledningen så förlåter jag honom med tanke på det stilgrepp han använder. Tonen är rakt på sak utan några krusiduller och det är tydligt att det är en karaktärsdriven handling som kräver sin beskrivning av Frans och Henning. En novell med stundvis varm humor, studentikos känsla och två säregna män som jag är säker på kommer trassla in sig i fler mystiska omständigheter i en steampunkmiljö där ”gaslyktorna ser ut som små gulbleka stjärnor långt borta i rymden”, för den ärtsoppstjocka dimman.

Om du vill läsa mer om Omar, hans karaktärer och andra intressanta ämnen kan du besöka hans blogg Nya Il Convito. Bland annat kan du få lära dig mer om professor Frans Stenbergs huvudbonad. Fezen. Nästan så jag blir sugen på att leta fram min egen fez jag har någonstans i mitt föräldrahem med spännande broderier på. Ett fascinerade klädesplagg med många innebörder.

6 thoughts on “Recension – Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet (novell)

1. Den verkar ju helt grym, den här novellen! Jag gillar normalt inte mordgåtor men det här känns som en historia precis i min smak :) Ska definitivt kolla in den!

• En annorlunda novell där karaktärerna i en annan recension kallats serietidningsaktiga, kanske för att tanken från början var att det skulle bli en grafisk novell. Oavsett är det kul med annorlunda skrivna noveller.