Utanför boxen

IMG_2100.JPG

 

Häromdagen hade vi lite pyssel på jobbet. Det har vi aldrig haft tidigare men det var ett uppskattat inslag av samtliga på min enhet. Men så är jag som jag är. Jag har lite svårt att hålla mig till ramarna ibland och gör lite som jag själv tycker. När det är lämpligt måste jag understryka. Mitt jobb är ganska fyrkantigt och det är kanske därför mitt behov av att gå utanför boxen blir så starkt ibland. Så även i det här fallet. Och det lönade sig eftersom min lipande snögubbe med armar vann. Jag fick inget pris utan bara äran vilket räckte gott och väl.

Det fick mig att reflektera kring det här att gå utanför boxen. Det är något som jag har med mig även i skrivandet. Jag följer de skrivtekniska reglerna kring gestaltning, inga adverb efter dialoger osv. Men när jag skrev första utkastet på andra delen i min trilogi lät jag idéerna flöda fritt utan nästan någon hejd. Det gjorde att jag fick ett manus med väldigt få stagnationer, ständiga framåtrörelser och varierade scener som huvudkaraktären förflyttar sig igenom. Det gör det också roligt att redigera. Eva-Lisa pratade om magkänsla nyligen och här säger den mig att jag har gjort helt rätt hela vägen igenom till skillnad mot första manuset där flera scener i mitten kändes så malplacerade och ovidkommande, vilket lektören sedan bekräftade. Det här är en styrka jag tagit till mig och lipar som min snögubbe åt det fyrkantiga och strikta hur saker ska vara enligt normen.

I tredje manuset (sista delen i trilogin) inser jag att det kommer att bli svårare eftersom jag måste följa upp och knyta ihop alla lösa trådar. Jag har börjat på en synopsis men jag ska se till att den har så stora hål att min kreativitet kan få tillräckligt fritt spelrum så jag får samma härliga känsla för det som för andra manuset. Kreativitet är livet.

13 thoughts on “Utanför boxen

  1. Ja, visst blir man trött på all fyrkantighet och att jämt skriva rätt. Man måste få känna sig lite fri ibland och skriva vad man vill, faktiskt en av anledningarna till att jag bloggar om jag tänker efter! Tomten var fin!

  2. Ja, magkänslan är en bra känsla att gå på :) Sen tycker jag att man får bryta mot regler ibland och inte måste följa dem slaviskt, hellre se dem lite som riktmärken, men det gör man förstås som man vill. Massor med pepp till ditt skrivande och jag håller alla tummar och tår att jag snart får läsa något av dig! :)

    • Om man inte bryter mot regler så kan ju inget bli unikt men det gäller att se till så det inte blir så unikt att det blir fel.
      Laddade alldeles nyligen hem Den gyllene rockaden som äntligen kom som e-bok idag. Huraaaaa…

  3. Jag håller verkligen med dig. Kreativitet är livet :) Men när det gäller just skrivandet så är det nog nästan tvärt om för mig. Jag vet väldigt lite om hur man ”ska” göra, och håller precis på att lära mig, så för det mesta går jag nog bara på magkänslan. Men jag tror att det bästa är att verkligen kunna reglerna och sedan bryta mot dem, så jag jobbar på att bli bättre på reglerna. Och tomten var väldigt fin! Förlåt, snögubben :)

    • Jag visste heller ingenting om några regler när jag började skriva men jag har lärt mig oerhört mycket på vägen. Och jag har mer att lära, det gör det hela tiden. Det var först när jag började läsa skrivarbloggar och fick min text läst av andra. Främst det senare gav mig oerhört mycket. men jag har också varit uppmärksam när jag läser – vad gör en bok bra respektive inte.

  4. Det är för övrigt mycket klokt att känna till reglerna och sen slänga in vad som helst som bryter mot hur det borde vara. För det är också kreativt.

    • Bara man är kreativ med finess när man bryter regler – annars blir det pannkaka. Adjektiv har jag faktiskt med någon gång emellanåt i dialoger men den regeln är ju inte hundraprocentig heller.

Kommentera

