Bloggutmaningsenkät

Heléne som skriver på bloggen Bokglam har utmanat mig med tio frågor som jag ska svara på för att sedan hitta på tio nya frågor och utmana fyra nya bloggare. Tack Heléne för att du utmanade mig! Sånt här gillar jag!

Här är Helénes frågor med mina svar:

1. Vilken bok ser du mest fram emot att läsa i jul?
Jag har länge längtat som en tok efter att få läsa En vis mans fruktan del1 av Patrick Rothfuss som har legat ett par månader i min bokhylla. Hans böcker påverkar mitt eget skrivande så oerhört positivt att jag nästan har abstinens efter att läsa något av honom igen.

2. Vilken är din bästa julbok någonsin?
Jag minns inte vad jag har läst andra jular så det blir svårt att svara på. Men förra året fick jag i julklapp av svärmor Läsarna i Broken Wheels skriven av Katarina Bivald. Det var en härlig och annorlunda feelgood-bok.

3. Berätta om ett härligt julminne som innefattar en bok.
När jag gick i högstadiet var jag ett riktigt stort Stephen King-fan och hade önskat mig DET i julklapp. När jag fick böckerna som då var uppdelade i två, var jag helt lyrisk. Jag försvann snabbt in på mitt rum och höll till där resten av kvällen.

4. Kommer du ge bort någon bok i julklapp och i sådant fall vilken (om du vågar avslöja det på bloggen)?
Jag kommer att ge bort Inga Gudar Jämte Mig av Caroline Eriksson till mina föräldrar. Det är en skönlitterär tolkning av en sann händelse som utspelade sig i Silbodal socken under sent 1800-tal, där kyrkoherden Anders Lindbäck mördade församlingsbor med arsenik. Det speciella med den här boken (och händelsen) är att det är socknen jag är född och uppväxt i. Som tur är inte under kyrkoherdens härjningar.

5. Eftersom de bloggare jag kommer att utmana även är skrivande bloggare undrar jag hur du planerar ditt skrivande i jul?
Jag kan inte planera något eftersom vi kommer att ha gäster men minsta tillfälle ska jag fortsätta redigeringen av 2:ans utkast. Det är väl kanske en sorts planering ändå inser jag.

6. Tipsa dina läsare om en bok man kan ge till pojkvännen/mannen.
Om de gillar skräck rekommenderar jag Parasitus av Christian Johansson. Tror den bara finns som e-bok och det blir svårt att slå in som julklapp. Då kan jag istället tipsa om Eva-Lisa Dezmins Lex Limbo. Bra spänningsroman med antihjältar som vågar trotsa rättssystemet.

7. Tipsa dina läsare om en bok man kan ge till flickvännen/frugan.
Lex Limbo funkar alldeles utmärkt oavsett kön men om hon gillar mer erotik så är Susanne Ahlenius Dödlig Åtrå ett hett tips. Vill hon ha mystik kan jag tipsa om Kretsen av Maggie Stiefvater. Är det feelgood som går hem kan jag inte låta bli att vara jävig och tipsa om Katarina Perssons Nittio minuter. Jag tröttnar aldrig på den.

8. Tipsa dina läsare om en bok man kan ge till svärmor.
Jag tipsade min egen svärmor om Jojo Moyes bok Livet efter dig. Den gick hem och är omöjlig att inte låta sig beröras av.

9. Vem är din favorit bland litterära karaktärer du förknippar med julen?
Åh, det kan bara bli Kalle Anka. Jag började mitt första trevande läsande med att läsa Kalle Anka och vad vore jul utan Kalle?

10. Och sist men inte minst, vilken bok önskar du dig allra, allra mest i julklapp?
Den finns inte på svenska än men en bok jag längtat hårt och innerligt efter väldigt länge nu är The Mime Order av Samantha Shannon.

 

Mina tio frågor:

1. Är det någon särskild bok du minns från barndomen du tyckte väldigt mycket om? Kan vara något du läst själv eller någon läste för dig.

2. Vilken genre tycker du mest om att läsa just nu?

3. Vilken är den senast lästa boken som berörde dig starkt?

4. När du vill läsa en ny bok, hur hittar du dem? Via recensioner? Reklamblad? Andras lästips?

5. Om du fick välja att vara en karaktär för en dag, vem skulle du vilja vara då och varför?

6. Vad läser du just nu?

7. Vad står näst på tur att läsas?

8. Vilken författare inspireras du mest av i ditt eget skrivande?

9. Har du ett favoritställe där du helst läser och något ställe där du absolut inte vill läsa?

10. Här snor jag Heléns sista fråga; Vilken bok önskar du dig allra, allra mest i julklapp?

Jag skickar vidare utmaningen till Mia, Linda (Skriviver), Eva-Lisa (nu får du något att blogga om) och Anna W.

8 thoughts on “Bloggutmaningsenkät

  1. Tack för utmaningen, Carola :) Jag ska grunna på svaren och skriver ett inlägg imorgon :) Och tusen tack för att Lex Limbo fick komma med bland dina tips! <3

  2. Oj. Jag menar vad kul. Och fint med dina svar. Som det nu råkar vara nummer två i utmaning så ska jag se när jag hinner. För liksom rätt mycket på gång just nu. Att ska försöka men vet inte när jag hinner klämma in det mitt i kalendern.

Kommentera

