Superwoman

Känner mig som det idag (tisdag kväll när jag skriver detta). Superwoman. Jag har hunnit med ruskigt mycket trots att jag bestämt mig för att ta det lugnt. Ibland blir det inte som man tänkt sig bara. Ett sms damp ner om att en kompis till ena dottern hade fått löss så direkt innanför dörren var det till att ställa in matvarorna, in med dottern i badrummet, Jo men visst där var de de där ruskiga rackarna. Igen! I med lusmedel för att verka i 20 minuter. Under den tiden gjorde jag en ugnspannkaka med bacon som jag skjutsade in i ugnen. När den stektes tvättade jag ur medlet med fem schampo-omgångar för att få bort den feta oljan. Sedan duka. Äta. Byta om till ledigare kläder. Ner i källaren och hänga upp tvätt. Upp till köket och plocka undan från bordet. In med nästa unge i badrummet. Hurraaaa. Inga löss. Inte på mig heller efter en grundlig koll. Ni anar inte vad det börjar klia när man bara tänker ordet lus.

Kvällen är inte slut än. Ungarna ser film och jag sätter mig lättad i skrivarlyan. Testläser en novell och kommenterar. Påbörjar läggning av den minsta, läser saga, inväntar barnets sömn (det är livsfarligt att vistas själv på övervåningen så det är bara att stanna kvar) och under tiden läser jag igenom resten av novellen. Perfekt dötid för sådant. Effektiv ska man va. Nattar nästa barn. Tjoff iväg med feedback på novell. Wow vad det är kul att läsa andras texter! Trots en intensiv kväll är jag som på moln. Jag fick jobba med en text även om den inte är min (smiley).

Alltså. Är jag supermorsa eller supermorsa?

15 thoughts on “Superwoman

  1. Superwoman! Vilken dag och vad mycket du hunnit med.
    Minns hur lätt det var att somna själv när man skulle natta barn, mysigt är det!

    Ha det fint! Och vad spännande med novellskrivande.
    Kram

    • Lässtunden är mysig vid nattningen. Att jag somnar är ingen risk för jag ser till att läsa eller redigera strax utanför när lampan släcks. Effektiv dötid :)
      Ha det gott du också Christina! Kram

  2. Och jo. Vet exakt hur det är med löss och kliandet bara för att man liksom tänker på det. Vilket jag gör nu då, när du skrev om det. Och jo igen, superwoman indeed. Effektivt som tusan.

    • Ibland vill jag inte hinna, bara skita i allt och blunda för alla måsten. Va ifred och lulla omkring i min egen värld. Men det är nog inte så hälsosamt när jag tänker efter. Därför är jag sådär sjukt driftig ibland :)

  3. Definitivt supermorsa! Det är verkligen underbart med den sortens kvällar eller dagar när allt bara flyter på och man får tusen saker gjort. Det händer mig sällan numera, men jag hoppas att det kan komma en tid när jag gör sådant igen.

    Jag har hittills sluppit löss, men jag förstår ändå känslan, för loppor har jag haft (från katterna…).

    Och visst är det underbart att läsa andras texter. Ärligt talat tror jag ibland att jag tycker att det är ännu roligare än att skriva egen text :) Jag antar att det hör ihop med att mitt favoritmoment i skrivandet är just redigering. Gissar att novellen kanske är samma novell som jag själv testläser idag?

    • Det är nog samma novell ja :-) Det är roligt att hjälpa till med andras texter och även få andras utlåtande om min egen text. Ibland blir jag blind och då är det bra att få andras ögon på vad det är som inte funkar. Guld värt!! Och att andra låter en testläsa är en ynnest.

  4. Låter alldeles fantastiskt. Det finns inget bättre än att vara supereffektiv. Plötsligt händer det, brukar jag tänka ;).
    Du är förresten utmanad att svara på några juliga frågor – kolla in bloggen :)
    /Heléne

Kommentera

