SPA-skrivande

Under tisdag till onsdag befann jag mig på konferens med min arbetsplats på Loka Brunn. Ett SPA med anor från 1800-talet. Rekommendationerna var då att dricka 6-8 liter av deras källvatten per dag. Inte klokt egentligen. Visste ni att man faktiskt kan dö om man dricker 10 liter vatten. Det överbelastar kroppen så kraftigt att organens funktioner slås ut. Bättre då att dricka med måtta och bada i vattnet. Drack med måtta gjorde jag men något SPA-bad blev det inte. Däremot SPA-ade jag på mitt rum med mac-booken i sängen. Det blev några sidor genomarbetade. Miljön i Loka (strax norr om Karlskoga) var pitoreskt vacker och en blå himel med strålande sol mötte oss på vägen dit. Morgonfrosten gjorde den gemytliga stugbyn ännu skönare i sin gnistrande skrud.Alla stugor på området är i äldre stil och skapar någon sorts Bullerby-känsla och själva huvudbyggnaden som kallas sociotetshuset pyntas nu för fullt inför julen. Ett fantasiskt rogivande, vackert ställe att åka till om ni vill återhämta krafter.

När jag kom hem hittade jag en obeställd liten novell i brevlådan. Trevligt, trevligt. Den ser jag fram emot att läsa.

En tråkig nyhet är att jag fått veta att Epok förlag som jag har samarbetat med genom att recensera några av deras noveller, med omedelbar verkan lagt ner sin verksamhet. Detta drabbar tråkigt nog några av mina bloggvänner som var på väg att ge ut både noveller och en roman. Orsaken till att Epok lägger ner vet jag inte men jag hoppas att övriga nischade fantasy-förlag fortsätter kämpa på. De behövs och är så viktiga för att föra fram en genre som oftast inte får så stort utrymme i bokbranschen trots en genre älskad av så många.

10 thoughts on “SPA-skrivande

    • Verkligen tråkigt med Epok. En av anledningarna till att jag drar mig för att vända mig till ett litet förlag. Särskilt när jag vill ge ut en trilogi och riskerar att inte få ge ut mer än första delen, i bästa fall två.

    • Åh vad härligt! Sunne har också ett bra SPA med vacker miljö även om den skiljer sig väldigt mycket från Loka. Underbart att fira jul på ett sådant ställe.

  1. Låter rätt mysigt att mellan konferensandet få hänga på rummet och skriva på Loka Brunn. Men menar du att du inte direkt SPA:ade (herregud, vad menar jag med det märkliga ordet?) utan skrev istället?

    • Jag hade två timmar till eget förfogande och som mamma är egentid för skrivande lyxvara. Bada i badhus gör jag ändå ganska ofta så här års. Först funderade jag på någon ansiktsbehandling men jeeeeez vad dyrt det var.

  2. Tråkigt var ordet, sa Bull. Vi får hoppas att de som klarar av att finnas kvar blir extra starka och livkraftiga. Det vore ju roligt om fantasyförlagen började ta lite mer plats.

    • Förlagsbranschen är onekligen en mycket tuff bransch men vi får hoppas att vi står inför ett större genombrott inom genren så de små fantasyförlagen får lite medvind.

Kommentera

