Rörd av lärarnas engagemang

Är jag boknörd eller vad? När jag träffar minstingens lärare och fritidspersonal så kan jag inte låta bli att bli tårögd. Inte för att jag är ledsen utan för deras fantastiska engagemang med att väcka barnens läslust. Min minsta går nu i ettan och hela november har de vikt till att fördjupa sig i läsningen. De har satt barnen i små läsgrupper beroende på hur duktiga de är och den gruppen min dotter är med i så spelar de ibland upp bokens handling som en teater för några andra barn. Min dotter älskar det här och läser allt hon kommer över. Mjölkpaket, tidningsrubriker, skyltar mm. Det värsta är att hon försöker också läsa vad det är jag skriver. Vi hade en hård kamp igår där jag fick stänga ner datorn och gå ut ur skrivrummet. Men tillbaka till de fantastiska lärarna. De berättar med sådant engagemang och glädje om sitt läsprojekt att jag kan inte bli annat än lycklig. Jag lade ut på twitter hur glad jag var över deras arbete och jösses vilken respons det blev. Folk retweetade och favoritmarkerade hej vilt. Det är tydligen en stor diskussionsfråga runt om i landet det här med vikten av att barn får lära sig vad läsglädje är och goda exempel behövs för att peppa andra. Och häromdagen kom tioåringen hem och var lycklig. Hon hade läst en hel rast och kommit till sidan 100. Härligt när skolan fattar och har kunskapen att väcka denna underbara läsglädje hos barnen!

13 thoughts on “Rörd av lärarnas engagemang

    • Det är så otroligt viktigt att få barnen att känna att läsning är något roligt. Med tidig läsförståelse har de helt andra förutsättningar att lära sig nytt oavsett ämne. Kan bara gillas :-)

    • Jag har försökt undvika tjat och istället läst högt för dem så mycket som möjligt (varje kväll) och för tioåringen har jag hjälp till att leta fram den typ av böcker jag tror hon gillar. Ibland blir det fel, ibland rätt. Nu tar hon mer och mer eget initiativ till att läsa och jag jublar inombords när hon ber om en särskild bok. Fördelen är att hon också läser digitalt och då kan hon få den inom en minut på iPaden.

  1. Vad underbart. Min dotter är ju bara fyra och än så länge sträcker sig hennes läsning till sitt, mitt och sambons namn, samt enskilda bokstäver. Men vi måste börja välja skola och det är just sådana där saker som spelar all roll i världen!

    • Mina började också med namn i 4-årsåldern. Det är ett jättebra första steg och alfabetet. Det är ett bra försprång att ha när de börjar förskoleklassen.

  2. Det där låter alldeles lysande tycker jag, fast jag inte själv har barn. Ju tidigare dom lär sig desto bättre. Gör man det sen intressant genom teater osv är det ju alldeles lysande!

    • Det är verkligen lysande! Det är extra roligt att hämta ett barn hos ett gäng glada, stolta och duktiga lärare som skryter om barnens kunskaper :-)

Kommentera

