Nöjd med framfarten

Måste säga att jag är väldigt nöjd med mina 5000 ord hittills den här månaden. Bara idag har jag fått till 1800 ord trots alla uppbrott med att följa och hämta minsta dottern hos kompis. Jag har till och med hunnit läsa lite i senaste tidningen Writers Digest som jag får digitalt. Det var längesedan den var så bra som den här senaste. Bland annat handlar det om att skriva bättre dialoger, skapa dimension åt karaktärerna, vad som är framgångsrikt när man skriver uppföljare (som jag), hur man håller läsaren engagerad och en kort artikel om hur du får orden rätt efter att utkastet är färdigt med mycket mera.

Nu när kylan har slagit till har det blivit lite väl kallt i mitt ouppvärmda skrivutrymme. Det var väntat men filt, torgvantar och en dyna mellan fötterna och golvet hjälpte inte. Därför investerade jag 200 kr i ett litet element som får plats under skrivbordet bredvid symaskinen (som numera fungerar som fotpall). Den lyriska känslan av att ha en skrivlya håller i sig och det fungerar bra att stänga om sig då och då. Det är bara minsta dottern på sju år som har svårt att acceptera det. Då och då tittar hon in och hänger över axeln. Först är jag tålmodig men när hon tittar in var femte minut (om det ens är så långt emellan tillfällena) så stiger irritationen. I kväll lär det inte ske. Maken har köpt nya Skylander-spelet. De kommer att sitta där som klistrade framför tv:n.
Perfekt.
He he he he…

11 thoughts on “Nöjd med framfarten

    • Mitt dåliga samvete säger mig att jag låter mina barn spela lite för mycket men vad gör väl en enda grå, kall helg. :p De är lyckliga. Jag är lycklig :-).

      • Tycker att du tänker helt rätt. Alla är glada och lyckliga och det är väl inget fel med det. Speciellt inte när det inte är sommar och sol, utan mörker och kyla :)

  1. 1800 ord är ju super, jag vet hur svårt det är när man ständigt blir avbruten. Svårt att inte bli irriterad till slut. Jag har skrivit 600 ord idag och nöjer mig så. Är ensam med barnen tills imorgon och tänkte passa på att unna mig lite sömn istället. Trist kanske men det behövs det med. Är alldeles säker på att Skylander kommer ge dig mera skrivtid :)

    • Oj! 600 ord är väldigt bra resultat för att vara själv med barnen! Och sömn är viktigt. Gå upp tidigt istället innan barnen vaknar om det är möjligt. Kanske du hinner en kvart eller i bästa fall en halvtimme. Om du inte har supermorgonpigga barn vill säga :p

  2. Jag kan också få dåligt samvete ibland för jag tycker det bästa som finns är när mina barn vill titta på tv/ipad och jag kan sitta bredvid och skriva eller läsa :)

  3. Bra jobbat. Och oroa dig inte för de tv-tittande barnen, det blir folk av dem också. Jag brukar tänka på att Redan de gamla grekerna, kände oro inför ungdomens förfall… Alltså det är alltid nåt i samhället som betraktas som farligt och sen växer generationen upp och det kommer nån ny grej som är farlig i stället.

  4. 1800 ord är ju grymt! Det är inte många dagar i mitt skrivliv som jag lyckats få till så mycket. Härligt!

    Nu blir jag väldigt sugen på att läsa Writers Digest. Ska kolla upp den.

    Och jag tror som Mia, att det blir folk av de flesta till slut. När jag växte upp fick jag höra att jag läste för mycket (satt alltid med näsan i en bok, som min pappa sade), och i min arbetarklass-släkt var det definitivt inte en sysselsättning som räknades som något ”riktigt”. Det motsvarade nog ganska mycket att titta på tv, tror jag.

    • Oftast spelar mina barn Minecraft och andra kreativa spel och jag tycker egentligen inte att det är sämre än att sitta och bygga med lego som man gjorde förr. De skapar ju hela världar och om det är i skrift som jag eller i form av hus och hela byar fast virtuellt, kan ju inte spela någon roll. Det finns så mycket pekpinnar som inte gör någon annan nytta än att skapa dåligt samvete.
      Writers Digest har den senaste tiden inte innehållit särskilt intressanta ämnen för min del så det var en glad överraskning att de för en gång skull gav lite inspiration. Jag kommer att fortsätta min digitala prenumeration men via Kindle-appen eller iTunes. Billigare än lösbladen och då gör det inget om inte alla nummer är inspirerande :-)

Kommentera

