Recension – Demonologi för nybörjare

Demonologi CLJCaroline L Jensen har skrivit en blodig actionspäckad bok fylld av humor och äventyr där 20 årige Isak har fullt sjå att jaga rätt på sin lillasyster som är på rymmen ner i självaste helvetet med Beelzebub. Gud suckar uttråkad i himlen, tillsynes oberörd av kaoset nere på jorden medan Satan möter sin baneman – eller snarare baneflicka. I sällskap med vännen Rufus ger sig Isak ner i helvetet för att hämta hem sin lillasyster. Ett sanslöst galet, blodigt och ironiskt roligt uppdrag som guidas av råttan Beatrice. Ett uppdrag som går åt helvete bokstavligt talat. Hur det verkligen slutar? Ja det får du ta reda på genom att läsa denna härligt galna bok med färgstarka karaktärer som i alla fall jag sent ska glömma. Sällan jag läser svenskskriven litteratur som jag kan ge absoluta toppbetyget som den här.

Caroline har tidigare gett ut noveller i antologier som Efter Stormen, Rovdjur och Bländverk. Min recension på Bländverk kan du läsa härDemonologi för nybörjare ges ut som e-bok på MIX Förlag (där jag lånat bilden från) och i tryckt format på förlaget Kalla Kulor. Här kan du läsa en intervju med Caroline om du är intresserad av att veta mer om henne och hennes skrivande.

4 thoughts on “Recension – Demonologi för nybörjare

1. Haha, vad härligt att hitta något bra. Jag håller med om att det sällan händer med svenska böcker. I mitt fall hittar jag alla mina bland de amerikanska författarna.

• Det är inte lätt att vara kräsen ibland men när jag väl hittar ett svenskt guldkorn blir jag så lycklig. Som du tycker jag nog att mina absoluta favoriter är amerikaner. Tyvärr.

• Jag har läst två av hans böcker och båda var verkligen bra både språkmässigt och handlingsmässigt. Men Caroline är riktigt vass och hon har liknats vid Neil Gaiman. Efter att ha bara läst en av hans böcker (Amerikanska gudar) så tycker jag hon är bättre. Hon flummar inte omkring utan har en tydlig röd tråd, bra språk och en skön tvist i slutet. Om den här boken översätts har den goda chanser att sälja bra utomlands tror jag.