Bus-NaNoWriMo:ar

Anledningen till att jag inte gett mig in i NaNoWriMo är för att jag inte vill känna för stor stress på den privata sidan. Jag måste begränsa mina deadlines. Deadlines i sig har jag absolut inget emot men jag har deadlines på jobbet som räcker gott för att öka på de där stresshormonerna eller vad det är som får kroppen att inte vara riktigt jordad och avslappnad. Så att ha deadlines även när jag kommer hem är inte så hälsosamt för ett hjärta som har lätt för att fladdra lite snabbare än normalt. Men så har jag kommit på mig själv att jag räknar ord i alla fall och sneglar på hur många ord andra har skrivit. Sedan första november har jag fått ihop ca 2600 ord och ska jag vara ärlig var jag nära att anmäla mig till folkrörelsen häromdagen. Sedan hejdade jag mig. Jag gör som Neil Gaiman tipsade om – ”Fake til you make it”. Ungefär så. Jag fuskNanoar lite vid sidan om och låtsas att jag är med fast ändå inte. Blev inte riktigt klok på det där själv vad jag egentligen menar. Men jag skriver. Det är huvudsaken.

11 thoughts on “Bus-NaNoWriMo:ar

  1. Jag är inte heller med, utan kör lite vid sidan om. Har ju så många andra bollar att hålla i luften nu att jag inte är helt säker att jag klarar mitt mål. Men huvudsaken det går framåt :)

    • Ja eller hur! Ett låtsasavtal är inte lika pressande som ett riktigt. Då är det okej att få fela utan att behöva känna sig misslyckad. Heja oss bus-NaNoWriMo:ar! :D

  2. Bra jobbat! Men du gör helt rätt i att göra som du gör. Jag gör också det. Men jag har också så mkt annat samtidigt att jag har satt ett väldigt litet antal ord per dag för mig själv. Superlätt att uppnå och allt därutöver är bonus. Dessutom kommer jag ha kommit halvvägs på manuset om jag håller detta lilla (!!) fram till jul.

    • Det är så viktigt att sätta upp rimliga mål som man kan nå. Annars är det lätt att känna sig misslyckad och man tappar lusten. Du har fördelen att skriva barnboksmanus och då går det snabbare att få ihop ett utkast. Jag siktar på 100 000 ord. Till hösten (2015) kanske utkastet är klart. :-)

  3. Huvudsaken är att du skriver. Just precis det. För det är ju det där också med att om man skriver 1 sida per dag ett helt år, ja då är det ju en rätt tjock fantasybok när man kommit till årets slut. Även om man hållit paus över större helgdagar.

    Själv kan jag säga att jag lutat mig tillbaka och tittar på folks ordräkning utan att tänka så mycket om det just nu. I stället funderar jag på var jag ska börja göra mina egna förundersökningar innan jag börjar räkna några ord alls.

    • I ditt stadie av redigering är det inte lika meningsfullt att räkna ord. Knappt ens genomförbart. Då är det mer genomgångna sidor eller kapitel som räknas. I mitt fall är jag nästan en ordknarkare. Det är en morot och en måttstock på samma gång. Ett mätbart mål. Men de två senaste dagarna har jag ägnat mig åt att läsa färdigt en bok och recenserat den. Det är de ord jag ägnat mig åt nu.

  4. Jag brukar tänka att jag är med lite på egen hand, att jag försöker skriva lite extra mycket i november, men jag bryr mig inte heller om att anmäla mig eller ens räkna ord! (Eller jo, räknar ord gör jag, men jag försöker inte nå 50 000 på en månad!) :)

    • 50 000 ord är orimligt att nå upp till för mig under en månad. Bättre då att köra sitt eget race och med det måttot som du också har; att försöka skriva lite extra mycket under november. :-) Good is enough. :-)

Kommentera

