Höststädning och inspirerande tal

Idag gjorde jag det jag gått och dragit mig för i en månad. Höststäda i trädgården. Trädgårdsredskap, grill, krukor med döda växter och trädgårdsmöbler har varit utspritt runt hela tomten (1800 kvm). Nu är det äntligen undanplockat och klart inför snön som jag hoppas aldrig kommer. Möjligen bara lite lagom till jul så det lyser upp i mörkret. Jag och min man pratar redan om att göra en utlandsresa men det lär inte bli något förrän tidigast i maj och då är det ju i princip sommar igen. Jag hatar verkligen vintern och mörkret. Det enda som är bra med den här årstiden är att det finns en bra ursäkt att få hålla sig inne – och skriva.

För att vila upp mig från den nödvändiga, tråkiga och skitiga höststädningen satte jag mig vid datorn (i min förträffliga lilla skrivlya) och snubblade över detta fantastiska tal av Neil Gaiman som han höll 2012 för en avgångsklass på University of Arts. Det är mycket kloka ord och bland annat nämner han ett råd han fick av Stephen King som han misslyckades att följa. Talet är 20 minuter långt men det är väl värt att lyssna till och begrunda.

10 thoughts on “Höststädning och inspirerande tal

  1. Så avis på att din höststädning är gjord! Här ser det ut som du beskrev innan ni städat. Suck. Jag gillar inte heller vintern. Fast jag tycker faktiskt att det är lättare att skriva denna mörka årstid när man ändå vill krypa in. Har en stundande utlandsresa att se fram emot och det förgyller ju en del. Men det är härligt att åka i maj också :)

    • Åh, vad härligt med en resa att se fram emot! Vi får se när det blir för vår del. Om det blir för illa åker vi kanske redan i mars. Inget beslutat på långa vägar.

  2. Jag har bara en balkong att städa, men det sitter hårt åt det med… Nå om inte förr så när jag känner att jag behöver prokrastinera. DÅ tusan blir det av.

    • En balkong är nästan värre att höststäda eftersom det är svårare att bli av med jord, krukor och annat som har hamnat där. Det gäller att vara väl motiverad för att det ska bli av – som med mitt överbelamrade gamla syrum. :-)

  3. Vi har redan hösstädat ute på gården, vilket känns otroligt skönt. Dock längtar jag redan tills jag får bära ut utemöblerna igen :) Hoppas vintern passerar snabbt :)

    • Våren får gärna komma så fort den bara kan. Helst första veckan i mars (för tidigare är väl inte möjligt pga jordens läge i förhållande till solen). :-)

  4. Jag får energi av trädgården, sitter inne hela dagarna, kan ju bero på det. Har precis krattat ihop 2,5 säckar tunga eklöv. Känns skönt att jobba lite med kroppen.

    • Egentligen har inte jag heller något emot trädgårdsarbete. Att rensa ogräs, klippa gräs och häckar, plantera växter och allt det där älskar jag. Men det är något med hösten, något slutgiltigt att sommaren är slut och ett dystert mörker väntar liksom de vinande vindarna från Vänern. Ugh!

  5. Å, vad kan vara bättre till frukostkaffet än ett underbart inspirerande tal från den författare som jag kanske respekterar mest i världen. Tack för det Carola, det gjorde verkligen min morgon!

    Har kvar höststädningen på våra två uteplatser, av någon anledning lyckas jag alltid skjuta upp det alldeles för länge. Men vilken dag som helst nu…

    /Linda

    • Klippet är ganska långt (20 min) men varje mening är verkligen värt att lyssna på av Gaiman. Kul att du uppskattade det och fick en så bra start på dagen. :-)
      Städandet ordnar sig. Och gör det inte det så kvittar det. :-)

Kommentera

