Luskamning och ommöblering

Det har inte blivit mycket skrivet de senaste två dagarna. En kväll blev det luskamning av hela familjen när det visade sig att ett av barnen hade fått löss. Otroligt vad de är svåra att se de små rackarna. Som tur var var det bara ett av barnen som hade löss. Min man har djuplodat i lössens värld och researchat allt som är värt att veta. De sprids tack och lov inte så lätt som många tror. De klarar sig högst bara några timmar utanför hårbotten och dör av uttorkning. Och risken att de sprids via mössor ungarna lånar är minimal. Risken finns ju men inte så stor som jag trodde. Lössen klarar inte ta sig fram om de inte har ett hårstrå att ta tag i och de hoppar inte från ett huvud till ett annat. Deras ben sitter bara på ena sidan och tar sig fram genom att kroka tag om hårstråt. De hade stora problem att röra sig när de låg blottlagda på handduken och det var ett sant nöje att dränka in dem i den giftiga oljan som sprayades i hela håret.

I går fick vår egen konstnär (10-åriga dottern) sitt efterlängtade två meter långa skrivbord. Tidigare huserade hon med sitt tecknade och målande på bara en liten liten skrivbordsskiva som nätt och jämt rymde ett block pennorna och den så viktiga iPoden med Spotify. Liksom sin mor så sker allt kreativt till musik. Musiken strömmar ut bakom hennes stängda dörr i bloggande stund och jag är minst lika nöjd som hon att hon äntligen får plats att skapa med alla sina färger.

Dags för kaffe och mitt eget kreativa arbete. Skrivandet. Längtar så det nästan gör ont.

En liten sak till. Jag har redan anmält mig till nästa års Författarklinik i slutet av augusti. Gosh vad jag ser fram emot det!

9 thoughts on “Luskamning och ommöblering

  1. Vad bra att de inte sprids så lätt som man tidigare trott. När jag precis gått ut gymnasiet jobbade jag ett år på en fritidsgård där ungarna fick löss. Förutom att alla föräldrar fick i uppdrag att köpa lusmedel, bars alla soffor ut till ett uteförråd över helgen för att man skulle försäkra sig om att om det fanns löss i sofforna skulle de dö.
    Idag hade man kanske inte gjort riktigt lika stor apparat av det :)

    • Ha ha ha. Det vore något det att bära ut alla sängar tex. Nej som tur är så är de inte så tåliga. Och nu finns det medel som de inte är resistenta mot vilket var risken med gamla medel. :-)

  2. Jag har också anmält mig, snacka om att vara ute i gid tid. Det var jättekul ochjag träffade några som jag kommit i kontakt med via bloggandet. Kul att träffa branschfolk och kul att få inspiration och kunna ställa frågor. Det kommer ett bli en höjdarhelg! Något att se fram emot!

  3. Ah löss. Bara ordet får det att börja klia. Igår talades om faran att ta selfien, att då klättrar löss från den ena till den andra. Och huvudlöss går ju liksom att få bukt med, det är väl snarast om man skulle drabbas av den andra varianten, vägglöss som man får överväga att flytta.

    Och klokt att anmäla sig i tid till nåt som varit bra!

    • Tydligen är det inte så självklat att lössen kliver över till ett annat hår bara sådär. Vi andra i familjen hade inte löss trots att jag kramat dottern många gånger och våra långa hår har mötts. Det gäller att lusen just då känner för att flytta på sig och råkar gripa tag om ett nytt hårstrå. Lössen tänker nog inte; He he, nu ska jag minsan hoppa över till det där huvudet och föröka mig så mycket jag kan. Nu menar jag inte att du tror det men ibland är hysterin kring löss lite väl stor. Vi kan nog fortsätta ta selfies utan oro för blodgiriga löss som attackerar oss. :-D. Vägglöss däremot vill jag verkligen inte ha. Därför håller jag alltid min resväska ordenligt stängd på hotellrummet. Hualigen!

    • Jag fick en VIP-inbjudan i samband med att jag svarade på frågorna som Ann Ljungberg skickade efter kursen. Det innebar att om jag anmälde mig före 3 november så fick jag nästa tillfälle för halva priset. Så ja, jag har redan bokat och anmält min plats. :-) Svarade inte du på undersökningen Ann skickade? Då missade du ett guldtillfälle.

Kommentera

