Sisterhood of the world bloggers award

Sisterhood

Jag har blivit nominerad av Eva-Lisa Dezmin till Sisterhood of the World Blogger Award. Tack Eva-Lisa!
Vad man gör när man blivit nominerad:
1. Tacka bloggaren som nominerade dig, och länka till deras blogg
2. Ha med Sisterhood of the World Blogger Award-loggan i ditt inlägg
3. Svara på de 10 frågorna som du fått
4. Nominera 10 andra bloggare och fråga dem 10 frågor

Så här lyder mina svar på frågorna:
1. Finns det någon bok du verkligen inte gillat och varför?
Anna Gavaldas ”Lyckan är en sällsam fågel” var hemsk. Redan på första sidan förstod jag ingenting av vare sig karaktärerna eller handlingen för övrigt. Inte ens om jag ansträngde mig mening för mening. På sidan 30 gav jag upp och gav bort boken. Mottagaren begrep den inte heller till min lättnad. Då var det inget fel på mig i alla fall.

2. Vad läser du helst för format? E-böcker, fysiska böcker eller ljudböcker?
Numera föredrar jag helst e-böcker. Jag kan läsa dem när som helst och var som helst. Anledningen till att jag började läsa e-böcker var att bokhyllan var fullproppad med böcker och jag inte fick plats med fler trots en rensning.

3. Finns det någon favoritförfattare du hade velat träffa i verkligheten och varför?
Selma Lagerlöf för att hon var den första kvinnan i Svenska Akademien och för att fråga henne hur det var att vara författare i en mansdominerad bransch för sin tid. Om jag skulle ha möjlighet att träffa någon nu levande författare så är det Samantha Shannon eller Cassandra Clare för att prata om deras skrivande och de världar de har byggt upp.

4. Vilken bok som inte har blivit film, skulle du vilja se filmatiserad?
Nittio minuter av Katarina Persson. Jag älskar filmer om den vanliga tjejen som möter killen i den glamorösa världen a la Pretty woman. Hennes bok är som klippt och skuren för en sådan film. Och så min egen berättelse förstås men den är ju inte utgiven än.

5. Vilken bok önskar du att du själv hade skrivit?
Sagan om ringen-trilogin.

6. Vilken bok köpte du senast?
Hemligheternas hus – Vildhäxans hämnd av Chris Columbus och Ned Vizzini. En bok för högläsning med äldsta dottern.

7. Vad får dig att sluta läsa en bok?
– Att jag begriper noll av handlingen.
– Att författaren tror att jag är intelligensbefriad och förklarar allt.
– Att detaljer är motstridiga.
– Att den saknar driv och skapande av nyfikenhet.

8. Vilken är den tjockaste bok du läst?
Under kupolen av Stephen King.

9. Har du någon bokserie som du läser, eller en författare som du läser allt av?
The mortal instruments-serien av Cassandra Clare och Patrick Ruthfuss böcker.

10. Kommer du att delta i NaNoWriMo i år?
He he, nej verkligen inte. Dels för att jag omöjligt skulle hinna få ihop 50 000 ord på en månad så som mitt liv ser ut men också för att jag redan har ett nästan färdigt utkast som jag ska börja redigera.

Nu är ju tanken att jag ska nominera 10 nya bloggare men de flesta bloggare jag känner är redan nominerade så jag lämnar det fritt för den som är sugen på denna utmaningen och inte fått någon personligen att anta den. Sedan är jag så praktisk att jag inte hittar på nya frågor utan jag tycker att de jag fick var så bra att jag även låter den som känner sig utmanad att återanvända frågorna ovan. Hoppas ingen känner sig ledsen för detta.

4 thoughts on “Sisterhood of the world bloggers award

  1. Ingen känner sig träffad för att du inte hade fler frågor, Carola, men det var verkligen jätteintressant att läsa dina svar :) Och hehe, böcker som jag inte begriper mig på, slutar även jag att läsa, så du behöver inte känna dig ensam där :) Kram!

    • Det var roligt att fundera på frågorna, särskilt den där om vilken bok jag önskade att jag skrivit. Egentligen är det just den jag skriver på hi hi, men den är ju inte en bok än. :-) Att inte hitta på nya frågor är mest för att jag inte har ork kvar så här i slutet av dagen (början på natt) och att jag inte kommer hinna någon annan dag heller. :-) Så jag kör the easy way :-)

      • Vad skoj att du gillade den frågan! Det var en av dem jag tyckte var mest intressanta att få svar på också :) Jag hoppas snart få läsa din bok :) Jag förstår dig, det är inte lätt att hinna med allt, speciellt när man ska hinna skriva själv också ;)

Kommentera

