Synopsis och poddradio

Sent igår när alla lagt sig kunde jag äntligen sätta mig i min tankeverkstadfåtölj och tänka. För det första var det en konstig känsla när jag kom hem från jobbet igår och inte hade något tydligt att jobba på med manuset – Det var ju klart och ivägskickat. Som en osalig ande gick jag omkring och visste inte vad jag skulle ta tag i. Tvätta? Nej den var klar. Städa? Nej det hade jag ingen lust till. Laga mat? Nej det gjorde maken. Så när alla var i säng och bara jag var vaken och det var för tidigt att lägga sig satte jag hörlurarna i öronen med musik från spotify för att tänka ut en mellanscen som jag grunnat länge på i andra manusets slut. Jag vet själva slutet men jag saknade själva scenen som skulle leda till den. Så kom jag äntligen på den och plottade ner den.

Det här med synopsis är något som jag dragit mig för eftersom jag känt att det har hindrat mig. Jag har ofta ett väldigt bra flöde när jag är i skrivfasen. Det kan hända att jag inte vet hur jag ska komma vidare till nästa scen men då skriver jag bara ner något. Jag tillåter mig att det får vara rena skiten. Det löser sig alltid sedan. Och det gör det. Alltid. Men så skriver jag ibland partier som jag i skrivande stund tycker är jättebra men i sitt sammanhang – eller med ett större perspektiv inte alls blir så bra. Ett stickspår som inte leder vidare till nästa på det mest optimala sättet. Heléne på Boklam skriver lite om detta med synopsis och har flera bra länkar på tips hur man får till en bra synopsis. Jag är aldrig vrång och ska försöka mig på detta nu. Nu är ju tvåan i princip färdigplottad eftersom utkastet är färdigt förutom det allra sista hur säcken knyts ihop. Nu finns det inte bara i mitt huvud utan också i en enkel synopsis. Hurra vad jag är bra! Ännu ett steg i min utveckling.

Efter att jag fått till den där synopsisen så var jag så nöjd och pigg att jag fortfarande inte ville lägga mig utan att få njuta av min seger. Det var då jag hittade ett riktigt bra poddprogram av författarna Frida Skybäck och Agnes Hellström. Ett måste för alla som drömmer om att bli utgivna. Även för den som precis fått kontrakt, gett ut en eller två böcker så är det väldigt intressant det de pratar om. Nämligen bokkontrakt. En podd jag definitivt ska prenumerera på!

Klicka på bilden så kommer du till bokförlaget Forums sida som berättar lite mer om podden som de nyligen startat.

forfattarbild_skyback_hells

Kommentera

