Sakta växer vi jag och mitt manus

Det är med rörd glädje jag ser hur mitt manus växer och utvecklas och jag med det. Utan all den fina konstruktiva kritik jag har fått hade jag aldrig kommit så här långt. Det är som att gå från klarhet till klarhet varje genomgång av det. Jag har fixat och donat utifrån den respons jag fått. Nästan in i minsta detalj när det stämt med min egen vision. Det är inte längre stora saker som hela kapitel som ska slängas och ersättas. Det är inget klossbyggande längre. Snarare det där finarbetet med att foga samman kapitlen så det räcker över stafettpinnen till nästa kapitel. Och nästa. Och nästa. Skriva in en mening som väcker en fråga, en känsla, en nyfikenhet och igenkänning. Trådar som vävs in i varandra och bildar ett harmoniskt nät av detaljer, relationer, händelser och upplevelser.

Vi är som ett gammalt par jag och mitt manus. Ibland har vi bråkat och långt ifrån varit överens, men nu ser jag hur vi hjälper varandra att gemensamt växa till något fint och starkt. Kanske inte nödvändigtvis något stort även om det stundvis känns så, men till något bra. En riktigt bra levande historia som jag hoppas ska få berika fler än mig. Nu är jag mer otålig än någonsin att få ut det men försöker håller mig själv tillbaka för att inte slarva och släppa ifrån mig det för tidigt. Det är det här sista finputsandet som kan vara skillnaden mellan ett ja och ett nej.

19 thoughts on “Sakta växer vi jag och mitt manus

  1. Helt rätt tänkt. Det är bättre att du lämnar ifrån dig manuset och säkert vet att du gjort det bästa du kunnat med det, än att skicka det och sedan upptäcka saker i efterhand, för då är det ju redan försent. Jag håller tummarna när du skickar det sen! :)

    • Absolut! Jag vill inte kika fram bakom någon skämskudde efter någon månad som jag gjorde förra gången. Nu har manuset genomgått en extreme makeover och är något helt annat än från första början. Tack för att du håller tummarna för mig!! :-) :-)

  2. Det är så härligt att läsa om din utveckling! Vilken känsla det måste vara att se manuset förvandlas, själv är jag mitt uppe bland byggklossarna men jag hoppas få känna samma sak vid årsskiftet! När tror du att du är redo för utskick?

    • Både manuset och jag är redo för utskick nu. Jag blev klar ikväll och nu återstår bara det personliga brevet och en sammanfattning av manuset. Känslan är obeskrivlig. Givetvis är jag mer än nöjd med den förvandling manuset har genomgått. Om det är tillräckligt är en helt annan sak. Allt handlar ju om timing. :-)

  3. Visst är det härligt att se hur allt blir bättre för varje gång man arbetar igenom det. Hela tiden ett steg närmare det man vill uppnå. Vad spännande att du är klar, ska hålla tummarna för dig och ditt manus ! :-)

    • För ett tag sedan hade jag en svacka, djupare än den brukar vara, men när man står där uppe på toppen igen är det ren lycka jag känner. Jag ser med spänning fram emot mottagandet av det men jag är inte främmande för mer omarbetning. Inte för att jag misstror mitt eget manus utan för att det är så det fungerar. Tack snälla för din tumhållning!! <3

  4. Håller tummar och tår för jag vill så gärna läsa den där boken efter att ha följt med här hur du jobbar på. Ut och flyg manus, bli bok, säger jag. Nu helst.

Kommentera

