Läsandet på sparlåga

Det här året har jag läst mer än jag gjort på många många år. Mitt mål på Goodreads var att läsa 27 böcker i år men det är avklarat sedan en månad tillbaka. Läsandet för mig är inte bara av underhållningsvärde utan det är ett sätt att fylla på med ord när det tar stopp i skrivandet och hjärnan har tappat förmågan att själv formulera meningar. Just nu behöver jag inte fylla på med nya meningar, kanske för att jag är i ord-rensningsfasen, och därför blir alla böcker liggande. Allt krut läggs på manuset som jag vill få färdigt och så bra som jag bara kan. När jag tänker på att det snart ska lämna mina händer pirrar det i kroppen. Det är blandade känslor. Glädje och rädsla. Tänk om de gillar det? Ja, det är faktiskt det som skrämmer mig. Vad händer då? Hur drabbar det mitt privatliv? Hinner jag med familjen? För jag vill ju satsa på skrivandet och marknadsföringen. Bidra så mycket som möjligt med att synliggöra min bok. Det kommer innebära resor och hur ska jag få ihop pusslet här hemma? Säger som vi alltid gör här i Värmland även om det är en klyscha. Det ordnar sig alltid.

9 thoughts on “Läsandet på sparlåga

    • Jag gjorde undantag idag och började läsa din bok. Inget jag ångrar :-). Och visst ordnar det sig. Och gör det inte det så kvittar det. (Det brukar vara slutklämmen på uttrycket, :D).

      • Vad roligt att höra! :) Ser fram emot att höra vad du tycker när du läst ut den.
        Ja, visst är det så. Det som inte ordnar sig kan kvitta :)

    • Jag är jättenöjd med min prestation och ändå har jag en hel drös med böcker kvar som jag vill läsa. Och nya kommer det hela tiden. Såg att det kommit ut två nya (på engelska) böcker om Percy Jackson också som jag hoppas kommer att översättas så jag kan läsa högt för dottern. Vi älskade Rick Riordans böcker om Percy.

  1. Ja du. Det är rätt skrämmande också det där med om de gillar de man skrivit. För det är en annan värld än att hoppas. Men det går fint, man pusslar och vrider på tiden. Och i perioder har man oceaner av familjetid.

    • Kan tänka mig att det är ganska oregelbundna arbetstider i författarens värld. Helst skulle jag vilja äta av kakan och ha den kvar. Med det menar jag att jag trivs så bra med mitt nuvarande jobb att det ska mycket till att ge upp det helt och parallellt med ett författarskap kommer det att bli mycket pusslande.

  2. Du kanske kan ”ge upp” ditt vanliga jobb på deltid? Jag insåg ganska snabbt att jag inte han både jobba heltid och skriva, och har jobbat lite mindre för varje termin. Nu är jag nere på 15%… Får se om jag kan få ner det till 10% till våren eller nästa höst.

    • Det var ett bra förslag. :-) Vet inte om min arbetsgivare går med på det dock. Min tjänst är svår att ersätta eftersom vi bara är två men det går säkert att lösa på något sätt. Jag har en väldigt bra och stöttande chef som tur är. :-)

Kommentera

