Rensar onödiga ord

På facebookgruppen Författarhjälpen fick jag tipset att rensa bort ord som inte tillför någonting och jag blev förvånad över hur ofta jag använt ordet *lite*. Vilken skillnad det blir när det ordet försvinner. Meningen får en helt annan stuns. I vissa sammanhang har jag behållit det men bara där det har ett särskilt syfte. De ord jag fått tips om att gå igenom är;

lite
ganska
verkligen
just
väldigt
nästan
liksom
faktiskt
ju
riktigt

I helgen hoppas jag få tid till det personliga brevet. Nästan så att jag hellre ringer för att slippa skriva det. Hua. Läskigt det också. Jag har en tendens att svamla när jag berättar vad mitt manus handlar om. Ännu sämre. Blir nog brevledes trots allt.

 

10 thoughts on “Rensar onödiga ord

  1. ”Egentligen” är också ett sådant som jag ofta petar dit utan att det egentligen behövs (ack!!!) Ihop med ”verkligen” och ”faktiskt”, som du redan nämnde. Kolla ”plötsligt” med! Och även så du skriver vissa ord på samma sätt hela vägen och inte växlar mellan tex ”i dag” och ”idag”, och andra liknande ord som kan skrivas på två sätt (nu kommer jag inte på vilka de är…). Vad härligt att bara ha den sista finputsen kvar! Då är du ju snart klaaaaaar ju!! :)

    • Tack för fler tips på ord att kolla upp! :-) Ordet plötsligt är jag allergisk mot även när jag skriver men för säkerhets skull ska jag kolla upp det ändå. Jag har skrivit saker förut som jag inte trott om mig själv :D.

  2. Ord jag kollar lite extra på är: verkar, hade, skulle kunna. Det beror lite på i vilket tempus jag skriver i för jag har olika brister i olika tempus :)

    • *skulle kunna* använde jag mycket frekvent i första utkastet och efter att jag upptäckte det hör det tillsammans med *plötsligt* till de ord som blinkar rött framför mig redan i skrivprocessen. Men så är det som Eva-Lisa säger nedan, det är alltid några nya ord man får dille på att använda :D.

  3. Ja, vissa ord lyckas man få med av bara farten. Och ibland när jag nästan helt lyckats sluta skriva ett ord, tycks jag börja överanvända ett annat :(

    • Det är lustigt hur man gödslar med vissa ord. Jag trodde inte att jag hade använt *ju* så särskilt mycket men tji fick jag för det :-). Det här är ett nyttigt sätt för att få veta sina sämre ord-sidor.

  4. Vilka bra tips Carola, de ska jag spara! Vad är din plan nu? Är det till agenter du skickar manuset eller förlag? Eller kanske både och? Det ska blir spännande att följa hur som helst! :)

    • Inför förra utckicket till förlagen hoppade jag över den där granskningen av ord och det är verkligen inget jag rekommenderar. Man använder upprepningar mer än vad man vågar tro :-).
      I första vevan ska jag testa att skicka det till en agent. Sedan återstår förlagen om det inte går den vägen.

Kommentera

