Recension: Sockerkaka och Tassar barfota (noveller)

Sockerkaka   Tassar_barfota

Frida Andersson Johansson har i dagarna kommit ut med två noveller på Epok förlag. Två noveller som båda slår an på den sträng som hos de flesta av oss vibrerar lite starkare. Det som berör vår instinkt att beskydda det viktigaste vi har.
Våra barn.
Frida bygger skickligt upp en spänning som stegras fram till slutet och klipper sedan av strängen så den snärtar till dig, rakt in i ryscentrat.

SOCKERKAKA
Rakel tillbringar sommarsemestern ensam hemma i villaområdet. Hon njuter av värmen och stillheten, men snart förlorar deckarläsningen och trädgårdsarbetet sin charm. Det är någonting som stör. Någonting som är här för att stanna.
Vad döljer sig bakom doften av sockerkaka?

Omslaget till Sockerkaka kan tyckas vara en märklig kombination med titeln men efter att ha läst novellen förstår jag kopplingen. Och har du spindelskräck vill jag varna för innehållet. Själv är jag glad att jag dammsög upp den där feta, stora döda spindeln som låg på golvet i klädkammaren igår. Kanske jag borde byta dammsugarpåse och bära ut den gamla till soptunnan. Bara för att vara på den säkra sidan.

TASSAR BARFOTA
Barnet är av någon anledning Saras problem, inte Johans. Nätterna är värst men Sara är rädd för att klaga. Det är så mycket hon blivit rädd för sedan de flyttade hit.
Radhuset är allt de drömt om, och området helt perfekt för en växande familj, men lyckan blir allt svårare att fånga. Blåmärkena allt svårare att dölja.

Tassar barfota har en twist som väcker rysningar långt upp i nackhåren. Som tur är fick jag inga allvarliga men av den. Dottern kunde väcka mig i natt utan att jag gallskrek.

Efter att ha läst de här båda novellerna, är det med stor förväntan jag ser fram emot Fridas debutroman Dränkt som släpps i januari 2015. Fantastik-Sverige håller på att växa sig allt starkare och Frida som debuterar med de här novellerna är en av de författare som bidrar till det. Känns mycket lovande inför framtiden.

Bilderna är lånade från Epok förlag och här kan du köpa novellerna för bara 11 kr styck.

6 thoughts on “Recension: Sockerkaka och Tassar barfota (noveller)

  1. Ping: Kul recension! | manuskt

  2. Ping: Kul recension! | manuskt

Kommentera

