Ett alternativt slut?

Den där besserwissern inom mig som vill hitta på nya scener i mitt i princip färdiga manus vägrar hålla tyst. Men den här gången är det faktiskt något som jag gillar. Besserwissern har försökt med flera grejer för att få mig att ändra i handlingen men det här sista är riktigt bra. En twist i slutscenen som bara kräver högst en eller två extra sidor. Just nu känner jag mig riktigt tänd på idén även om det innebär att jag flyttar fram ett avslöjande som jag hade tänkt ha med i andra boken. Ja, det här tål att tänkas på. Verkligen!

Andra manuset (uppföljaren) tränger sig på i mitt huvud och i den kommer en av antagonisterna att få en mer framträdande roll. Än så länge har jag inte gjort någon djupare karaktärsbeskrivning för mig själv vilket jag måste göra inser jag för att det dels ska bli trovärdigare, men också för att lättare att få till bra scener. Därför köpte jag den här e-boken i går på Amazon.com till min Kindle-app.

 Writing villains

Ser fram emot att skapa den här skrämmande och världsherravälde-älskande galningen som också måste ha sympatiska drag. Hoppas boken kan guida mig i rätt riktning. Idéerna spann igång bara av att läsa innehållsförteckningen. Nu betyder det inte att boken behöver vara bra utan står mer för hur taggad jag är att få börja jobba med uppföljaren som jag redan har ett nästan färdigt utkast på.

8 thoughts on “Ett alternativt slut?

  1. Att skriva är en utmaning och rätt som det är ploppar nya figurer och scener upp när man känner sig färdig.Ibland blir det bra iblnd inte, det är väl det som är utmaningen… Lycka till med agenten!

    • Ha ha, nej den kostade bara ca 3 dollar. Men jag kommer att tycka till om den när jag läst den. Den var inte på så många sidor, därav priset tror jag.

  2. Och om den inre rösten är tillräckligt tjatig så får man inse att det är något mer än bara tjat, att det faktiskt är nåt man behöver göra. Även om det inte alltid måste vara det som rösten föreslår. Menar alltså att du gör klokt i att lyssna på den.

    • Det här var värt att lyssna på eftersom det fanns en poäng jämfört med det andra som poppade upp. En liten twist som ändå avslutar men ändå öppnar för att vilja veta mer.

  3. Hej Carola!

    Mitt tips är att proppa in så mycket spänning och händelser det bara går, ofta kommer de där extra ingredienserna just på slutet när man redan trodde att man var klar.

    Lycka till!

    kram Frida

    • Hej Frida! Tack för tipset! :-). Jag ska titta på slutet en gång till nu när ändringarna fått vila någon dag. Om det känns tunt lägger jag till ytterligare en grej som jag haft i bakhuvudet. Men annars har de inre rösterna lugnat ner sig så jag hoppas det tyder på att jag är klar. =)

Kommentera

