Nya scener tvingar sig på mig

Nu har jag i princip bara 20 sidor kvar innan jag ska korrekturläsa och sedan kontakta en litteraturagent. Men så hände något i min hjärna när jag skulle tvätta håret på dottern i badet. Från ingen stans trängde sig nya scener på som skulle tvinga mig att skriva om kanske 50 – 60 sidor. Scener som skulle dra in antagonisten ännu mer och i ett mycket tidigare stadium än i nuvarande version. Alltså – det här är bara sååå jobbigt. Jag har gått och väntat och väntat, otålig som en treåring (även om jag normalt är världens tålmodigaste), på att få färdigt manuset för utskick, och så händer det här. Scenerna är ganska diffusa men tillräckligt tydliga för att jag ska förstå att de kan göra mycket för manuset. Eller inte. Min taktik blir den att jag ska försöka blunda och slå dövörat till dem. Funkar det så är de inte viktiga och vägrar de släppa så får jag väl antigen skriva om eller hoppas på att det går vägen ändå och skriva in det efter refuseringarna.

Så går det när man är sprängfull av inspiration från Författarkliniken.

6 thoughts on “Nya scener tvingar sig på mig

  1. Förstår din obeslutsamhet, sånt är så typiskt. Man tror man är klar, och sedan… Kul iaf att kliniken var inspirerande :) Då fyllde den ju sitt syfte. Jag tycker ändå du ska låta de där idéerna komma till tals, det kanske är det undermedvetna som försöker säga dig något. :)

    • Åh, vad jobbigt det där undermedvetna är. Det värsta är att det oftast har rätt men just nu vill jag inte att det ska ha rätt. Håller för öronen och aoar så kanske mitt undermedvetna ångrar sig och håller tyst. :-D

  2. Oj då. Jobbigt det där, med hjärnor som inte vill stänga av sig. Tror din avvakta-plan kan vara bra. Antingen släpper tanken eller så får du lite tid för att ”bearbeta in den”

Kommentera

