Författarkliniken i dagarna två

Efter två dagar på Författarkliniken är jag taggad och inspirerad mer än någonsin att kämpa på mot utgivning. Författarna Simona Ahrnstedt, Åsa Larsson och Emelie Schepp bjöd på medryckande och färgstarka framträdanden. Men det som tilltalade mig mest och som jag sett fram emot att få lyssna på var litteraturagenterna Jessica Bager från Salomonsson Agency och Maria Enberg från Grand Agency. Jag har en längre tid sneglat åt det här alternativet istället för att skicka manuset till förlagen och nu har jag bestämt mig för att gå den vägen. Min dröm är ju att också nå läsare i andra länder och vad jag har förstått är det inte alla förlag som har den resursen eller kontakterna som agenturerna.

Förläggaren Hans-Olov Öberg berättade också en hel del matnyttigt om vilka fällor man ska akta sig för. Bland annat att inte acceptera vilket förlag som helst som erbjuder ett kontrakt. Det måste funka i samarbetet och klickar man inte är det bättre att söka sig vidare.

På plats fanns också lektörer, andra förläggare och författare som berättade om sina erfarenheter och gav tips och trix för oss som satt som trollbundna i publiken.

Men det som var pricken över i:et var att få träffa alla härliga skrivande människor som ville och orkade lyssna med hela hjärtat på det som är mitt största intresse. Bland annat träffade jag Emma Askling som jag terroriserade med att försöka pitcha mitt manus för till långt in på natten. Beundrar henne för att hon orkade hör på mitt svammel. Jag måste verkligen bli bättre på att kunna berätta på ett spännande sätt vad mitt manus handlar om och inte bara flina fånigt som en dumstrut eller stamma fram något intetsägande när någon frågar. Det börjar bli dags att krypa ut ur mitt skyddande skal snart och berätta vilken superbra story jag har. Och snart, snart ringer jag det där samtalet till en litteraturagent. Ska bara fixa färdigt de sista finliret först.

Här är några av mina bloggkompisar. Från vänster Sofia Fritzon, jag, Bokglam-Helene, Emma Askling och Boklam-Johanna. (Bild lånad från Bokglam)

Författarkliniken

11 thoughts on “Författarkliniken i dagarna två

    • Det återkommer nästa år så planera in det redan nu. Jag vet inte när det blir av men det här ska jag försöka gå på så ofta jag kan. Det var inte mycket till skrivövningar men det var massor med annan information som betydde väldigt mycket och är viktigt att veta när det är dags att skicka ut manuset till förlagen. Och så kontakterna med likasinnade – det är ju alltid inspirerande i sig.

  1. Ping: Fantastisk Författarklinik! | Iza Melody Frost

  2. Ping: Sveriges första Writers´ Conference? - Storydoktors

Kommentera

