Bara finliret kvar nu

Nu har jag äntligen, äntligen, ÄNTLIGEN arbetat igenom det mesta av manuset så det bara återstår att putsa till det i kanterna. Slutet ska jag också se över så att det är så optimalt som jag bara kan få till det. Det är ofattbart vilken transformation det har genomgått sedan det var hos lektör och förlag senast. Det börjar bli hög tid att fundera på det där följebrevet. Hua! Men jag ska avvakta med det tills jag har varit på Författarkliniken som är den här helgen i Stockholm. Förhoppningsvis får jag massor av bra tips och råd hur det ska formuleras. Kort och koncist. Så mycket vet jag. Gulp. Det är nästan en större utmaning än att skriva det här manuset som jag tragglat med i tre år. Fast det ska nog bli bra. Hoppas jag.

Det är en obeskrivligt härlig känsla när jag läser de sista kapitlen och knappt behöver ändra på något. Möjligen ett komma som flyttas eller läggs till och några ord som kastas om. Jag är så otroligt nyfiken på förlagens respons på det här manuset som är annorlunda på så vis att huvudkaraktären är 20 år och innehåller flera olika mytologiska aspekter som inte är så vanliga i fantastik. Några inslag är vanliga men med min alldeles egna tvist så att det inte ska kännas klyschigt eller upprepande. Efter bokmässan (som jag inte ska på) så släpper jag taget om denna del av berättelsen för att börja på den andra delen igen. Det är nästan så jag vill krossa en champagne-flaska mot manusbunten som man gör med båtar på deras jungfrufärd men nu är det varesig jungfrufärd eller riskfritt. Tror inte det skulle vara så lyckat med att posta en dyblöt pappershög som löser upp sig på vägen till mottagaren.

I morgon packas det för avresan till Stockholm på fredag. Det ska bli så otroligt kul och spännande att träffa alla dessa människor som älskar det skrivna ordet lika mycket som jag.

12 thoughts on “Bara finliret kvar nu

  1. Vilken bra idé, det där med champagnen. Inte att krossa flaskan mot manusbunten men att liksom höja glasen inför dess jungfrufärd! Men jag håller förstås tummarna för att du ska få skåla förlagens respons snart.

    • Ha ha, ja det hoppas jag verkligen! =) Det skulle vara kul att göra resan dit någon gång och träffa alla bloggvänner IRL. Signera böcker vore ju inte heller fel =).

  2. Yeay! Vad härligt! Alltså jag är så himla nyfiken på ditt manus så nu är det bäst för dig att du skriver ett riktigt bra följebrev så att förlagen kastar sig över manuset och ger ut det illa kvickt! :P Jag håller alla tummar och tår, vad spännande det ska bli! :)

    • Åååh… tack snälla Charlotte! Vad glad jag blir. :-) Jag hoppas att mina referenser i följebrevet ska få förlagen att haja till och läsa hela manuset. Hoppas bara de gillar manuset lika mycket som mina referenser :p.

Kommentera

