Musorna är med mig

Senaste tidens redigering har gått mer än bra. Allt faller på plats och jag chockar mig själv vid dagens slut hur mycket jag har utökat manuset. När jag skalade av som värst var jag nere i 116 000 ord (från 138 000) men nu efter att jag har filat på dialogerna och lagt till en ny scen så är jag uppe i 119 000 ord. Lite orolig är jag att det kanske är avskräckande för förlagen men mest är jag salig över hur det hela utvecklas. Hur jag också utvecklas. Det märks så tydligt hur mitt läsande har stärkt min förmåga att uttrycka mig skriftligt och att också se, förstå och fånga andra författares sätt att skriva.

Dialoger tyckte jag för bara ett år sedan var det svåraste – nu flyter de på helt naturligt som ett oljat urverk. Miljöbeskrivningar har jag alltid tyckt om att skriva men undrar om jag inte har blivit ett strå vassare där också. Bra kan alltid bli bättre.

Något som verkligen varit en lyckad metod är att skriva av meningar som tilltalat mig lite extra. Den bok jag läser just nu av Maggie Stiefvater (Drömtjuvarna) är full av bra meningar som jag klottrat ner i min lilla anteckningsbok som nästan alltid får följa med när jag läser. Efter att jag har läst en stund går jag tillbaka till mitt manus och hennes vackra språk smittar av sig i mitt manus utan att jag härmar henne ordagrant. Patrick Rothfuss och Cassandra Clare är andra författare som också inspirerat mig både språkmässigt och hur de bygger upp storyn. Skrivhandböcker i all ära men jag tror att läsandet har funkat bäst för min utveckling. Vad tycker ni fungerar bäst i er skrivutveckling? Berätta gärna.

14 thoughts on “Musorna är med mig

  1. Det är nog en blandning av allting. Att läsa, skriva och undervisa. Jag tror inte att det ena klarar sig utan det andra. Och att ibland får man aha-upplevlser av läsning (skönlitterärt eller handbok) och ibland av att man skriver och rätt ofta också av att förklara för andra. Andra gånger är jag övertygad över att det är någon annans kommentarer på min text som får mig att se bäst. Så alltihop. På en gång och ändå inte.

    • Jo men visst, så är det. Det är många faktorer som bidrar till att man utvecklas. Vissa delar mer andra mindre och i olika perioder. Just kommentarer på min text kan få min hjärna att gå i spin (positivt) och hitta nya idéer till scener mm.

  2. Vilken svår fråga, jag vet faktiskt inte. Ibland får jag aha-upplevelser när jag läser en riktigt bra bok, ibland när någon ger respons på min text och ibland känner jag att några års övning verkligen gett utdelning. Grejen är att man hela tiden lär sig nytt, så det är kanske ett moment i tag som knuffar en framåt :)

    • Skriva, skriva, skriva och skriva är ett måste för att utvecklas men inputen som du nämner (bra bok, respons) är superbra ingredienser. Själv skulle jag inte ha kommit någonstans utan just den inputen.

    • Jag kände under en period ett motstånd till att titta på filmer för att det tog tid från skrivandet men när jag väl gjorde det så hände det att jag fick snilleblixtar så nu ser jag mer gärna filmer. Den jag skulle vilja se nu är Divergent eftersom jag läst boken. Tack för att du delade med dig :-).

  3. Det är så roligt att känna hur skrivandet utvecklas i samband med att manuset tar form. Jag har lärt mig ofantligt mycket av att skriva mitt eget manus och ser verkligen skillnad på stycken jag skrivit i början av min process och i slutet.
    Tycker också jag lär mig av böcker men även av skrivböcker. Det är så underbart att se enkla lösningar i böcker och de försöker jag ta efter så gott jag kan..
    /Heléne

    • Just det där sista du nämnde – att se enkla lösningar i utgiven text är något jag också älskar att ta till mig. Med bara en mening och exakt de rätta orden kan det förhöja berättelsen på ett nästan magiskt sätt.
      Tack Heléne för att du delade med dig :-)! Det är alltid inspirerande att höra hur andra gör för att komma vidare i sitt skrivande.

  4. Jag känner att jag utvecklas hela tiden inom olika delar. Men man kan alltid bli bättre. Att skriva ner meningar som man läser som har bra formuleringar är ett jättebra tips! Tack och lycka till!

  5. Att läsa är extremt utvecklande och inspirerande. Risken är väl bara att man fastnar i de vanliga klyschorna om man inspireras för mycket. Det gäller nog att få en balans.

    • Det jag fastnar för när jag läser är just de meningarna som är långt från de vanliga klyschorna, det som sticker ut men ändå gör texten så perfekt levande. Och för mycket inspiration kan man nog inte få :-).

  6. Vad härligt det låter med skrivarflyt!
    Jag hinner inte skriva annat än blogginlägg för tillfället. Jobbar så förjordat mycket att det är galet – men så småningom kanske jag får tiden att räcka ändå, vem vet.
    Lycka till med skrivandet :)
    Kram

    • Hoppas du får tid snart Christina för skrivandet. Oftast är man trött när man kommer hem från jobbet men orkar man en kvart så är det också värt något :-). Lycka till och kram till dig också!

Kommentera

