Inga fler störningsmoment

Då återstår tre barnkalas innan det är helt slut på dem. Idag avklarades äldsta dotterns sista kalas. Ett gäng härliga tjejer skötte det i princip helt själva och var hur mysiga och omtänksamma som helst om varandra. Dagarna innan har varit fyllda med utvecklingssamtal och föräldramöten som avlöst varandra. Nu hoppas jag att det blir lite lugnare så jag får mer tid till reflektion och skrivande.

Jag vill verkligen bli klar med manuset nu även om det just nu känns väldigt roligt att redigera igen. Det jag har filat på den senaste veckan är att förstärka att det står mycket på spel för huvudkaraktären om hon inte gör något åt problemet som uppstått. Gör hon inte det är det inte bara hennes liv som står på spel. Det är i den här delen av manuset jag måste försöka hålla kvar läsaren, skapa oro och frågor så att han/hon måste läsa vidare. Helst att naglarna blir lite kortare men det är bra om det finns något kvar att bita på mot slutet.

9 thoughts on “Inga fler störningsmoment

  1. Haha, ni verkar ju ha kalas hela tiden! Och jag som tycker det är svårt att hinna skriva med en man och en hund i lägenheten (ingen av dem har särskilt många kalas! :P) Du måste vara riktigt nära slutet nu iaf? Har du fått klippa bort en massa av ditt långa manus eller är det ungefär lika stort? Jag stryker som 17 eftersom både förlag och lektör påpekat att jag brer ut min text för mycket. Målet är att banta 20 000 ord men det blir kanske inte riktigt så mkt eftersom jag har några scener som tillkommer!

    • Ja, här kalasas det hela tiden men nu är det slut på det för den här säsongen :). Åtminstone barnkalasen, phu.
      I redigeringen är jag på s 230 av 385 men de sista kapitlen är så väl genomarbetade sedan omgången i somras så de behöver nog inte så mycket handpåläggning. Det jag gör nu är att följa senaste testläsarens råd att öka känslan av att det är mycket som står på spel. Men precis som du fick jag skala bort en hel del efter lektörsutlåtandet. Total rensade jag bort 25 000 ord men har fyllt på med nya scener och förstärkt befintliga. Stundvis är det trögt men nu går det riktigt riktigt bra. Njuter så länge det varar :-).

    • Ett kalas för släkten, ett extra för släkt som inte kunde komma på bestämd helg och ett kalas för kompisarna. Men nu får det vara nog med barnkalas för den stora tjejen har vi bestämt. Bara släkten får komma och fira, helst på samma dag men det är ju inte alltid det funkar.
      Jag är jätteglad att du kikade in här trots att du inte bloggar själv (på ett tag?)! Kram

    • Ja, Tjohooo vad kul det ska bli! Jag är taggad till max och är väldigt nyfiken på vad tjejerna från agenturerna har att berätta. Vi kan ”höras” via mail/sms och bestämma var vi träffas.

Kommentera

