Recension – Tom och den blå fågeln

Tom och den blå fågeln

Först försökte jag få dottern att läsa boken själv men när föregående högläsningsbok var slut så låg den här närmast till hands. Och jag kan säga att jag är glad att hon inte läste den själv annars hade jag aldrig mött Tom.

Tom är en kille som flyttat ner till Stockholm med sina föräldrar från en lantgård och han trivs inte alls. En dag när han åker tunnelbana med sin pappa upptäcker han att han ser en liten skäggig gubbe som ingen annan verkar se. Det är Beleby Barr. En egensinnig vätte som förflyttar sig mellan tågen med bara tanken och samlar på kvarglömda saker och lurar till sig choklad på ett bedrägligt sätt. Snart blir Tom och Beleby vänner men det finns väsen som är ute efter Beleby. Svartögda, bleka och rör sig ständigt i skuggorna. Och så Mörkelmaran och Dränkaren. När Beleby försvinner spårlöst ger sig Tom ut på ett farligt uppdrag för att rädda honom med livet som insats.

Redan första sidan förstod jag att det här var ett guldkorn. Susanna Nissinen har ett levande vackert språk och berättelsen har både humor, allvar och spänning. Jag och dottern fick oss många härliga skratt i mötet mellan Tom och vättarna, men naglarna kortades in en hel del mot slutet. Susannas väsen är både traditionella och nya tillskott till den svenska fantastiken. Jag gillar Mörkelmaran som materialiserar sig med hjälp av grus och damm, Dränkaren som samlar sina offer i form av smutsgula pärlor på sin klockkedja och de fallna älvorna med blek hy och kolsvarta ögon som rör sig i skuggorna.

Det utlovas fler böcker om Tom och det är ingen tvekan om att jag kommer att hänga på låset för att ha nästa bok i min hand.

Bilden är lånad från Bokus.