Författarintervju: Peter Bergting

Den här veckan är det SVUNG-vecka (Tema svenska barn- och ungdomsböcker) och då bjuder jag på en intervju med Peter Bergting. Peter är illustratör och serietecknare sedan många år tillbaka men sedan 2011 författar han också barn- och ungdomsböcker som getts ut av Semic. Han har medverkat i flera comic books som getts ut utomlands och några även i Sverige som han skrivit och illustrerat själv. Bland annat Domovoi och Tecken i skyn. Peter är också skapare till många bokomslag i genren fantasy. Bland annat nyutgåvorna i pocket av Astrid Lindgrens; Ronja, Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta. Han har också illustrerat den grafiska romanen Gängkrig 145 skriven av Jens Lapidus. Vad gäller författandet så gav Peter ut trilogin; Legenden om Morwahyle mellan 2011 och 2013 som handlar om syskonparet Malda och Arteil vars äventyr kantas av uråldrig magi, drakar, varulvar, levande döda och andra väsen mot deras minst sagt farofyllda väg att rädda världen. Den senaste boken Trolldomsakademien: Eldhäxan kom ut i juni i år och är första boken i en kommande serie. Ni kan läsa min recension om den första boken här. Recensionen av första boken i Legenden om Morwhayle kan ni läsa här.

Bergting art1Bergting art2Bergting art3Bergting PeterDomovoiBergting art4

Du har illustrerat många omslag och flera tecknade serier genom åren. 2011 utökade du din repertoar med att ge ut första boken i trilogin Legenden om Morwhayle ut. Hur kom det sig att du började skriva på den?

Jag hade en idé till en barnbok, egentligen bilderbok, men ju mer jag bearbetade den desto mer växte den både i storlek och ålder. Från början hade jag dessutom tänkt att frugan (Sofia Bergting) skulle få skriva den. Men jag ville gärna testa vingarna själv. Jag var väldigt oerfaren som författare, verktygen fanns där, men jag visste inte varför. Ju mer jag skrev desto mer ville jag lära mig om hantverket. Om mitt manus refuserades skulle jag aldrig mer försöka, bära eller brista, så jag gav mig sjutton på att göra något som var över kritik både innehållsmässigt och språkmässigt.

Malda är en av huvudkaraktärerna från Legenden om Morwhayle som återkommer i din nya serie, Trolldomsakademien. Vad är det hos henne som gör att du valde ha med henne i den nya serien?

Hon är väldigt stark, och populär, inte en typisk hjältinna. Hon har sidor som inte är så vackra och kan vara både hjältemodig och full av tvivel på samma gång. Malda är egentligen klassiskt manodepressiv vilket gjorde henne både levande och trovärdig hoppas jag. Så med den nya serien fick hon agera lite som en brygga. I nästa bok i serien är hon inte en point-of-view karaktär men hon är ändå med.

Hur går processen till när du börjar skriva på ett manus? Gör du en synopsis eller funderar du ett tag och sedan skriver fritt?

Tyvärr börjar jag nästan alltid med en enda scen och sedan broderar boken ut sig runt den.

Händer det att du drabbas av den berömda skrivkrampen och vad gör du för att komma över den?

Jag har skrivkramp precis just nu. Enda boten är att skriva ändå, det spelar ingen roll hur dåligt det blir. Man kan alltid redigera efteråt.

r du får ett uppdrag från ett förlag att illustrera ett omslag, hur går det till? Har du fria händer att skapa motivet och vad utgår du ifrån?

Det beror på förlaget, de flesta är ganska strikta även om de inte vet vad de vill ha med en gång. Oftast lämnar jag lite skisser först som förlaget får ta ställning till. Omslaget har ibland väldigt lite med boken att göra. Det ska sälja, inget annat och jag har gjort så många nu att jag börjar bli lite blasé då många motiv och kompositioner återkommer gång på gång för att “det ska vara så”. Typ hjältarna i halvfigur tittar på läsaren.

Vad är ditt bästa tips till de som drömmer om att bli författare?

Att skriva, skriva, skriva och när man inte gör det, läsa, läsa, läsa.

Vad har du på gång just nu?

Just nu skriver jag på Trolldomsakademien del två och har inte kommit speciellt långt. Men det är dags att bita ihop och skriva på allvar. Sedan har jag fyra färdiga ungdomsböcker i byrålådan som har blivit liggandes i över ett år nu. Får jag bara tid över ska jag redigera dem också och skicka ut till förlag.

Vill ni läsa mer om vem Peter är och vad han skriver och illustrerar kan ni besöka hans hemsida här.

6 thoughts on “Författarintervju: Peter Bergting

    • Det är det som är så bra med sociala medier och bloggar. Man hittar författare och boktips som annars är lätt att missa i bokhandeln eller på nätbokhandlarna =).

  1. Åh! Väldigt intressant om Malda! Nu blev jag sugen på att läsa lite Bergting. Oroväckande med skrivkramp och under andra delen av Trolldomsakademien :-O ;) Väldigt bra inlägg!

    • Malda är en mycket färgstark och egensinnig karaktär som jag föll för direkt i Peters första serie om Morwhayle. Att hon fick följa med till den nya bokserien var därför extra kul. Skrivkrampen löser sig säkert :-). Kul att du gillade inlägget!

Kommentera

