Varför ska det vara så j… svårt att få till det?

Just nu är jag så innerligt trött på mitt manus. Helst har jag lust att stryka ett helt kapitel men jag ska grubbla på det först för att inte redigera sönder texten. Vet inte vad kapitlet tillför egentligen. Känns som en enda stor informationsdump. Mitt i allt det där finns det darlings men ibland är det svårt att skilja på darlings och bra scener som faktiskt gör nytta. I fantasy behövs liksom världsbygget förklaras men kanske jag bara försöker vara övertydlig. Som vanligt. Suck. Hittills har jag rensat 3000 ord. Ska nog ägna mig åt att läsa istället för att få distans.

Och böcker har jag att läsa. Förutom den jag läser nu (Runristaren av Andrea Grave Müller)) så var jag till biblioteket idag och lånade Vindens namn del 2 av Patrick Rothfuss, Drömtjuvarna av Maggie Stiefvater och för dotterns räkning Discofeber av Anna Hansson.

13 thoughts on “Varför ska det vara så j… svårt att få till det?

  1. Måste vara jättesvårt det där med världsbygget tänker jag som aldrig skulle klara av att skriva fantasy. Distans behövs ibland, tänk på hur mycket du faktiskt har jobbat med det där manuset. Jag orkar inte ens öppna mitt just nu när jag inte behöver :)

    • Distans är precis vad jag behöver. Jag har suttit flera timmar dagar i sträck och nu har det blivit lite för mycket. Jag är en sådan som behöver få idéer att mogna. Och så ska jag vänta in och se vad testläsare nr 2 har att säga. Sedan få jag se vad jag gör.

  2. Bryt ihop och kom igen som det heter. Redigera är ett rent helvete ibland och jag känner med dig. Mitt manus blev äntligen färdigt igår och nu är det bara att vänta …Vänta är också ett litet lidande har jag märkt ;)

  3. Mitt tips är att inte ta bort det om du inte är helt säker på att berättelsen kan klara sig utan det. Tycker sedan förlagen att det bör tas bort kommer de säga det och det är inget som kommer ta mycket tid i anspråk, så det borde inte påverka deras beslut, tror jag iaf.

    • Nä, jag avvaktar som du föreslår. Det är bättre att det är för mycket med än att jag redigerar sönder. Ett alternativ jag funderat på är att göra mer sammandrag. Inte så mycket dialog utan sammanfatta ett samtal från berättarperspektivet. Men det behöver som sagt mogna.

  4. He he, sitter på andra sidan. Mitt förlag vill ta bort ett kapitel som jag gillar :) Även det måste mogna känner jag. Till att börja med måste det finnas nåt att ersätta det med om det ska bort… Distans är bra.

    • Första delen av Vindens namn hade väldigt bra inverkan på min redigering i slutet av manuset och nu hoppas jag andra delen kan ge mig samma inspiration till den delen där jag är nu i manuset. Låter lovande att Drömtjuvarna är bra för jag gillade även Kretsen.

  5. Jag håller med de andra, ibland måste man bara komma ifrån texten ett tag för att bättre kunna se vad som funkar/inte funkar. Liksom se skogen trots alla träd. :) Själv är jag sugen på att ta tag i mitt manus igen, har inte kikat på det på snart tre månader och börjar känna en lättare separationsångest! :)

    • Distans är guld värt och ibland gör jag kanske en höna av en fjäder. Igår sneglade jag inte åt manuset och det var en befrielse men andra dagen och ett upplyftande mail börjar jag längta till texten igen.

Kommentera

