Skyfflar sylt

Den här redigeringsvändan går jag igenom min första testläsares kommentarer och det är många intressanta saker jag upptäcker som behöver rensas bort. Mer än det hon pekat på. Främst det syltiga, jolmiga som jag lyckats klämma in i meningarna. Speciellt i mötet mellan de två huvudkaraktärerna. Till och med hela meningar som skriker läsaren-fattar-nog-inget-så-det-är-bäst-jag-förklarar. Det är så äckligt så jag mår nästan illa på riktigt. Och så vill den där skämskudden kväva mig för att det känns så pinsamt. Herregud, det där har jag låtit mina stackars testläsare läsa, tänker jag. Vad ska de tro om mig? Och så sätter jag fart och rensar bland orden och meningarna och det känns genast bättre.

Egentligen borde jag ha haft samma taktik genom hela manuset som jag hade från kapitel 17. Då gick jag igenom kapitlet om och om igen tills det inte skavde någonstans. Och det märkte min första testläsare (inte fått svar från den andra än) att det var en tydlig skillnad från det kapitlet. Och jag vet exakt hur jag tänkte när jag började jobba på det sättet. Läsaren skulle själv få undra en hel del. Det är ju därför man vill läsa vidare. Det måste inte finnas svar på precis allt. Och så förstärkte jag karaktärens tillkortakommanden inför det slutliga eldprovet.

Hittills har jag redigerat 135 sidor och manuset är mer än 2500 ord kortare. Nu ska jag fortsätta skyffla sylt och fundera på frågor till ett nytt gästinlägg av en hemlig författare.

8 thoughts on “Skyfflar sylt

  1. Hahaha, skyffla sylt??? :D Det skapade väldigt lustiga bilder i huvudet, haha. Jamen ibland får man ta fram skämskudden, men tyck aldrig att det du skrivit är äckligt, som mest med utrymme för förbättringar, hehe. Men så är det ju för alla. Kram!

    • He he. Sylten syftar på jolmigt språk. Att det blir övertydligt tuttinuttigt liksom :D. Och skämskudden visar ju att man kommit ett steg längre, man fattar felen, så ja, den har sina bra sidor också. Och så hatar jag ordet förlåt just nu som du kanske förstår :D.

  2. Sylt kan ju vara bra, i rätt sammanhang liksom. Men möjligen med 40% mindre socker eller nåt. Att om man använder mer bär än sötningsmedel.

  3. Snart ska jag också börja skyffla! Hoppas lektören hintar vad som ska grävas bort. Adjektiven vet jag ju redan, de har jag ju ”överlastat” min text med – men det finns säkert betydligt mer som skulle må bra av att försvinna/kortas ner! :) Vad härligt att din testläsare märker skillnad på den senare halvan av manuset, då vet du ju att du har redigerat på rät sätt! Bra jobbat!

    • Märkligt hur man öser ur sig ord helt i onödan. Men det är väl det man blir bättre och bättre på ju mer man skriver. Adjektiv är lätt att slänga med men de är faktiskt bra också. Det tjatas så ofta om att dessa adjektiv inte ska finnas med men hur ofta är det inte som jag läser dem i utgiven litteratur och där det fungerar. Det är väl balansen som är den svåra. När blir adjektivet övertydligt? Det ska bli spännande att höra vad din lektör har för förslag på ändringar.

  4. Jag har precis skickat mitt bokmanus för en ny omgång till min lektör. Jag märker att ju längre man låter manuset vila, desto mer kan man ändra på…

    • Den där pausen är så himla viktigt men så svår att tillämpa. Mitt manus har hittills minskat med 28.000 ord sedan jag skickade in första versionen till förlagen och då har jag ändå skrivit om hela mittenpartiet. Helst skulle jag vilja få ytterligare en genomgång hos lektör som du men det har jag inte råd med. Håller tummarna att du får bra respons från lektören :-).

Kommentera

