Recension – Trolldomsakademin: Eldhäxan

Trolldomsakademien-eldhaxanBild lånad från Bokus

Peter Bergting har kommit ut med första delen i en ny serie som är en spin-off på de tidigare böckerna Legenden om Morwahyle. Jag upptäckte hur mycket jag har saknat Morwahyles värld när jag började läsa Eldhäxan för min nioåriga dotter. Malda, tidigare ond demonprinsessa, är med från förra serien, men här är hon mer tillfreds med sig själv även om hon retar sig en hel del på Scurvly Briskit, skolans prefekt, en före detta fiende. Intrigerna duggar tätt och det är inte en lugn stund. Huvudpersonerna Miranda som spelar odöd, Orville som förflyttar sig till andra rum med dansmagi och Emmi som bär på sina hemligheter är alla tre färgstarka karaktärer som går rakt in i hjärtat. Och så är det kanindraken Potopor, vresig och tvär men ändå så charmig att jag önskade att jag hade haft honom som klasskamrat när jag gick i skolan.

Malda får jobb som lärare för att lösa mordet på professor Badwedyr, en lärare som dödats på skolans toalett. Hon löser gärna mordet, bara hon ändå slapp att ha något med eleverna att göra. Oväntat får hon hjälp av förstaårseleverna Orville, Miranda och Emmie som lyckats hitta en ledtråd som kanske kan leda dem till mördaren. Och mördaren finns på skolan. Frågan är bara vem det är.

Det här är en bok i sann Harry Potter-anda. Här finns rum som förflyttar sig, både farliga och goda väsen, en mystisk katt och givetvis massor av magi. Helst hade jag velat att boken var längre men eftersom det är en bok som riktar sig från 9 år och uppåt passar den perfekt för barn som börjat komma igång med läsandet eller som högläsning. Boken är också illustrerad av Peter. Smakprov på dem kan du se i boktrailern. Nu väntar både jag och dottern otåligt på nästa bok.

Här kan du se boktrailern

One thought on “Recension – Trolldomsakademin: Eldhäxan

1. Ping: Författarintervju: Peter Bergting | Carola Strömstedts blogg