Gästinlägg: Katarina Persson

Idag gästbloggar Katarina Persson här på min blogg. Hon debuterade september 2013 med feel-good-romanen Nittio minuter som nu är pocketaktuell. Mindre än ett år senare, 9 juli 2014 släppte hon sin andra roman En rätt som bäst serveras kall som e-bok via Melker förlag. En bok som handlar om upprättelse, men också om hur lite vi egentligen vet om de människor vi tror vi känner.

Nittio minuter pocket        En rätt som bäst

OM EN RÄTT SOM BÄST SERVERAS KALL

Livet efter gymnasiet har inte varit skonsamt mot Christian Dyrendal. Skolans översittare bor numera hemma hos sina föräldrar. Pank, dumpad och kantstött tillbringar han sina dagar med att fundera över vad han hade kunnat göra annorlunda. 

Jannike Collin var ett av offren för Christians mobbingregim under högstadiet. Idag, tjugo år senare, har hon ett nytt namn och ett bra liv, lojala vänner och ett jobb hon älskar, men upplevelserna under tonåren har orsakat djupa sår som aldrig riktigt läkt.

En kväll stöter hon på Christian på en pub i Stockholm vilket får alla gamla minnen att väckas till liv igen, och när hon upptäcker att han inte känner igen henne föds en idé. En idé om hur hon ska få hämnd för allt han utsatte henne för och bli kvitt. Den här gången ska hon ge igen med hans egna metoder. Men så händer någonting hon aldrig hade kunnat förutse.

 

OM KATARINA PERSSON

Katarina är en produktiv författare som ständigt har minst en berättelse på gång, gärna fler. En plats på jorden hon älskar mer än andra är Milano där hon tidigare bott och gärna besöker för att finna kraft och ro för sitt skrivande. Ett land fyllt med värme, god mat och mode som hon för med sig in i sina berättelser. Det som kännetecknar Katarina är det vackra språket som hon ofta får beröm för hos sina läsare. Ett språk som rinner lika oemotståndligt som en härlig chokladfondue.

 

SEX FRÅGOR TILL KATARINA

En rätt som bäst serveras kall handlar i grunden om vad som händer med en människa som har utsatts för mobbning. Var det något som du i ett tidigt stadium bestämde att det skulle handla om när du började skriva romanen?

Ja, det var det. Det fanns med redan när idén föddes, liksom att den skulle utspela sig i Stockholm.

Huvudkaraktären Majas upplevelser av att ha varit mobbat i skolan och vill ge igen är något jag själv känner igen mig i. Är det så att Maja är en del av dig, dina egna erfarenheter?

Nej, Maja är inte jag, även om vi delar vissa erfarenheter (berättelsen är dock helt fiktiv). Men jag tror att de flesta någon gång önskat att de kunnat få revansch på människor som behandlat dem illa, och önskat att de kunde se dem vid en senare punkt i livet. Boken har också en underliggande frågeställning, närmare bestämt ”Om man skulle få en andra chans att göra ett första intryck, skulle det ändra något?” Och det är ju också en intressant tanke. Hur mycket skulle ha kunnat vara annorlunda om man mött vissa människor under andra förutsättningar?

Är det någon karaktär i En rätt som bäst serveras kall som du tycker extra mycket om och varför? Och fanns det någon karaktär som var svår att skriva?

Jag blev riktigt fäst vid dem allihop, både de två huvudpersonerna och de två birollerna, Magnus och Petra. Men jag tror jag fäste mig lite extra vid Christian. Han är sannerligen inte guds bästa barn, men trots det var det svårt att hata honom. Kanske var det för att han framträdde så oerhört tydligt för mig, jag såg honom alldeles klart för min inre syn och det faktum att han är långt ifrån perfekt gjorde honom nästan bara mer verklig. Samtidigt var det inte lätt att skildra händelseförloppet ur hans synvinkel.

Har du någon förebild bland författare? Någon du inspireras av?

Åh, det är så många, jag inspireras av många författare jag läser men på olika sätt. Men eftersom jag i skrivande stund befinner mig i Italien ligger det väl närmast till hands att säga Andrea Camilleri. Jag bara älskar hans böcker om den bufflige kommissarien på Sicilien och hans böcker har på något vis allt: humor, allvar, samhällskritik, vänskap, kärlek, värme, skildringar av en kultur, spänning… Han har en förmåga att levandegöra sina karaktärer och skriva om allvarliga saker med en gnutta humor. Det är något jag försöker lära mig av honom.

Hur känns det att släppa din andra bok redan inom ett år efter att du debuterade med Nittio minuter som nu är pocketaktuell?

Det känns bara fint! Jag tycker egentligen tajmingen var ganska perfekt. Som författare vill man inte att det ska gå för lång tid mellan böckerna så ett år känns alldeles lagom.

Har du någon ny roman på gång och finns det något du kan berätta om den utan att avslöja för mycket?

Just nu jobbar jag på ett manus som jag hoppas ska bli min tredje bok, en kortroman som även den utspelar sig i USA. Huvudpersonen är en ung tjej och den handlar om vad som händer när ens största intresse övergår till en sjuklig besatthet. Den är till stor del inspirerad av mitt allra första manus som jag skrev 2010, före Nittio Minuter.

3 thoughts on “Gästinlägg: Katarina Persson

Kommentera

