Göteborgs undre värld hemsöker mig

Ända sedan jag kände ett kallt vinddrag kring mina ben och lukten av fuktig jord, har jag tänkt på den där tunneln jag passerade i Göteborg. En meterhög, gallerförsedd ingång under ett träd. Vart ledde den? Eller utgång beroende på hur man ser det, och för vad? Tänk om… Min fantasi är galet förtjust i att skena iväg och hitta på historier kring saker som sticker ut men smälter in på ett sätt så det blir osynligt. Ja ni förstår vad jag menar. Plötsligt ser jag märkliga järndörrar och gallergrindar överallt. Vad döljer sig bakom dem egentligen? En massa historier om inte något annat.

Jag måste försöka släppa det nu och jobba vidare med min egen berättelse. Dels har jag min testläsares kommentarer att gå igenom men så är jag lite osäker på om manuset fortfarande är för långt. 119 000 ord ungefär. Fantasy anses ju få vara lite längre än vanliga romaner men oftast stöter jag på varningar att förlagen inte gärna ger ut tjocka böcker av debutanter eftersom det blir kostsamt med material. I en artikel på Writers Digests hemsida läser jag att manus som riktar sig till YA (Unga vuxna) bör ligga på 50.000 – 75.000 ord. Hmm… Jag ska nog skala ner ett visst kapitel ytterligare men det gör bara marginell skillnad. Jag får hoppas att förläggaren som läser det tycker att det har tillräckligt driv och är för bra för att refuseras pga antalet ord. Och är det en nackdel att skicka in det till förlagen runt bokmässan? Refuserar de bara för att de har ont om tid? Det hörs kanske att jag tvivlar på ganska mycket men det brukar jag göra när manuset börjar räknas som klart. What ever will be will be…

9 thoughts on “Göteborgs undre värld hemsöker mig

    • Jag tror egentligen inte att de refuserar pga av tidsbrist, varför riskera avfärda den nya kioskvältaren liksom. Det är bara mitt tvivel som spökar och driver med min självkänsla. Förresten så hinner manuset inte bli klart innan bokmässan så problemet är bara ett luftslott. Bara jag som börjar få skakiga nerver på upploppet :-).

      • Haha, ja men då är det ju löst. Att skicka in direkt efter bokmässan ska vara bra har jag hört:) vad kul att du närmar dig slutet på redigeringen nu! Jag skickade några eftersläntrare (dumma självkänsla som gjorde att jag inte tog alla jag ville direkt, får sota för det nu) i slutet av juli och de lär väl inte hinna svara innan bokmässan vilket jag skulle vilja.

  1. Oh, vilken spännande tunnel! Och vilken spännande roman det hade kunnat bli… :D Jag kan ju bara upprepa det ett av de stora förlagen skrev till mig – stryk allt onödigt! Det ena förlaget sa att jag nog kunde stryka 100 sidor – mitt manus är bara 345 sidor. Nästan 30% alltså – det du! :P

    • Jag är rädd för att mitt manus också kan reduceras en hel del. I alla fall första halvan av det. Jag har redan tagit bort nästan hundra ord de första tjugo sidorna. Jag trodde att jag hade fått bort det mesta av beskrivningarna men så var det tydligen inte. Chop, chop, chop säger kniven när den skär ner ordbajseriet :-).

  2. Jag har svårt att tänka mig att ett manus skulle bli refuserat på grund av antal ord. (Mitt eget manus ligger nu på 139290 ord och det är ju inte ens färdigt än. Visserligen planerar jag att tajta till det så mycket som det bara går när jag ska redigera, men det finns alltid en gräns för hur mycket man klarar…) Ett välskrivet och intressant men långt manus borde bara leda till diskussion mellan förlag och författare, inte till refusering. Och ett helt normalt fantasmanus är nog runt fyra hundra sidor, ca, jag menar att fyra hundra sidor räknas knappt ens som en tjock bok, det är väl mer eller mindre den vanliga massan :)

    Så det är nog ingen fara för att ditt manus är alldeles för långt!

    • Fantasyböcker håller jag med om ska vara långa, frågan är bara om just mitt är intressant hela vägen. Jag har följt lektörens råd att skala bort just allt det ointressanta men har jag gjort det tillräckligt? Det är just de första kapitlen som jag grubblar över som är så viktiga. Ska redigera vidare så får vi se vad jag gör.

Kommentera

