Femtio sidor kvar

Under ett par dagar har jag hälsat på mina föräldrar och gjort mest ingenting. Jag har läst, redigerat och tölat som det heter på värmländska. Det betyder pratat. Några sidor kom jag igenom i redigeringen så nu återstår det bara 50 sidor kvar att gå igenom innan jag gör en liten ny runda i de kapitel som behöver utökas med spänningsmoment. Det som har hänt också är att jag bestämt mig för att ta bort en karaktär. Han omnämns bara som en släkting men introduceras först i andra manuset där han har en viktigare roll. Om de inte gör något vettigt i handlingen får de strykas från manuset eller dödas. Den här har turen att få leva i andra manuset men sedan får vi se hur det blir med båtbyggaren…

Slutet förtätas och blir mindre förutsägbart (hoppas jag) genom att jag skapar mer hinder för huvudkaraktären Helena. Och så har jag bestämt mig för en ny titel på manuset. Den jag har haft sedan två år tillbaka kändes plötsligt så klyschig. Den nya har fått godkänt av min betaläsare så nu får det bli den. Legenden om … Ja, jag vet att det också är ganska vanligt att använda den typen av titlar men jag gillar den och nu får det bli det arbetsnamnet tills ett förlag tycker något annat.

4 thoughts on “Femtio sidor kvar

  1. Åh, femtio sidor kvar, det låter underbart! Det är inte mycket :)

    Det är så spännande att höra hur du tänker när du redigerar – just det där att se så objektivt på sin berättelse, att ”här måste jag lägga in ännu ett spänningsmoment” och ”här måste jag skapa mer hinder för karaktären”. Jag är så otroligt dålig på sådant. Jag kan ibland se att vissa bitar är tråkiga och skulle behöva något mer, men jag vet inte, jag har av någon anledning väldigt svårt att hitta på vad olika spänningsmoment skulle kunna vara. Det är som att jag är ganska blind för min historia. Men eftersom jag egentligen inte är i redigeringsstadiet på riktigt så hoppas jag att det kommer sedan, när det verkligen är meningen att jag ska grotta ner mig i just sådana saker.

    Hur som helst. Lycka till med de sista sidorna redigering, jag är säker på att du gör ett fantastiskt jobb :)

    /Linda

    • Det är viktigt att inte tänka för mycket teoretiskt när man skriver nytt. I första manuset öste jag på utan någon som helst kunskap om hur en berättelse bäst byggdes upp från grunden. Det är därför jag får slita så mycket nu för att rätta till det, men det är det värt. Det är av motgångarna jag lär mig. Men skriv på du och låt dig inte hindras av en massa skrivregler. I första hand är det skrivglädjen som ska styra, kunskapen smyger sig så småningom in och du blir bättre och bättre. Så har jag i alla fall sett på mitt eget skrivande :).

      • Ja, jag kan ju ärligt säga att jag inte låter mig hindras särskilt mycket av skrivregler eftersom jag inte har så bra koll på dem :) Men jag känner också att jag har tappat bort skrivglädjen lite – förmodligen för att jag väntat med de allra svåraste styckena till sist, och nu är det bara de kvar. Men jag ska försöka ta till mig av råden från Rachel Aaron som du länkade till förut. Jag tror verkligen att hon har en poäng med sin metod. Även om jag får en del ångest när hon frågar typ: ”om jag som författare blir uttråkad av att skriva det här, hur ska det då inte kännas för min läsare?” Det är verkligen inte alltid jag känner mig så inspirerad….

      • Tappa skrivglädjen är minsann inget kul. Jag fick bita i det sura äpplet när lektören påtalade just de delar i mitt manus som inte var bra och det var just de scenerna som var så tråkiga att skriva. Bah! Så magkänslan är den bästa varningsklockan man kan lyssna på. frågan är bara vad man gör när man inte vet hur man ska komma vidare. Jag har inget bra svar på det men för egen del är musik eller ogräsrensning väldigt bra för att få nya idéer. Att sola på stranden har visat sig vara effektivt också =).

Kommentera

