Recension – Bländverk, En skräckantologi

Blandverk

Bild lånad från Epok förlag.

Om man inte är mörkrädd är det stor risk att man blir det efter att ha läst den här skräckantologin, Bländverk. Med andra ord ingen bok för dem med svaga nerver. Jag ska erkänna att jag själv var tvungen att ta en paus mellan ett visst antal noveller för att inte slukas upp fullständigt av likmaskar och blodiga händer som klöste efter mitt kött.

Antologin innehåller 13 noveller (min version i e-format 15 noveller) skrivna av lika många författare. Ett par noveller hade ett slut där jag blev lämnad med ett stort frågetecken, men bortsett från dem så är antologin en krutdurk fylld med rysliga berättelser som får nerverna att krypa ut ur skinnet. Det är med nostalgi jag tänker tillbaka på novellsamlingarna Rysare jag läste som tonåring. I Bländverk återupplevde jag samma härliga känsla av att sitta på stolskanten med varje muskel på helspänn, redo att fly med karaktärerna.

Jag har svårt att peka ut några favoriter eftersom alla var mycket välskrivna även om någon slutade för mig en aning obegripligt. Men om jag ska välja ut några riktiga pärlor så var det Caroline L Jensens Söker sig hem, Oskar Källners Byssan lull och Malin Rydéns Flygrakan. Klockrena rysare som kommer att förfölja mig länge.

Bländverk går att ladda hem som e-bok och lättast gör du det via förlaget Epoks hemsida. Då är den gratis. Och har du fördelen att ha en Android telefon kan du ladda hem en app med hela novellsamlingen (också gratis) från Google Play. (Fick veta att appen tagits bort men läggs förhoppningsvis snart tillbaka). Novellsamlingen finns även i tryckt version men då kostar den.

För övrigt erbjuder Epok förlag under juli månad en gratis-novell i e-format av Christian Johansson. Och kniper det mer i rysartarmen finns det andra noveller att ladda ner från 11 kr på hemsidan.

6 thoughts on “Recension – Bländverk, En skräckantologi

  1. Ping: Epok förlag » Bländverk

  2. Ping: Recension – Demonologi för nybörjare | Carola Strömstedts blogg

Kommentera

