Mer redigering i huvudet än på papper

De senaste dagarna har jag fastnat mer i hur man skriver än att faktiskt skriva/redigera i mitt manus. Men det har varit intressant och givande. Det har lett till att jag fått nya idéer hur jag ska ändra lite i en scen som jag jobbar på just nu. Nu har jag en mycket eminent testläsare (K) som kan väldigt mycket om sådana här saker så det är inte mycket som är nytt när jag läser om skrivregler men de ruskar om mig och får mig att vakna på nytt när jag repeterar dem. Bland annat så läste jag en mycket bra artikel i senaste Writers Digest (september 2014) om ”Pacing and tension”. Fart och spänning. Det finns flera saker man kan ta till för att få till de där två sakerna.

Handling
Förändring
Cliffhangers
Dialog
In media res – Starta mitt i en händelse istället för att börja varje scen från vad som händer innan.
Förläng händelser (Prolong outcomes). På sina ställen kan det här sakta ner men rätt använt kan det här öka läsarens intresse för karaktären och om den kommer att klara sig.
Korta kapitel och scener
Summering – Beskriv kort vad som har hänt istället för att göra en utförlig steg-för-steg-scen.
Ordval och meningsbyggnad – Använda ord som är kärnfulla och starka i sig. Korta krispiga meningar som inte svävar iväg med en massa innehåll.

Jag skulle kunna brodera ut alla de här punkterna men det skulle ta alldeles för mycket tid och plats i det här inlägget. Om du vill fördjupa dig mer finns massor av litteratur i det här ämnet. James Scott Bell är en guru vars skrivhandböcker jag gärna läser för att få sådana här bra tips. Ovanstående punkter från Writers Digest senaste nummer fick mig att fundera på vad det är som gör att en bok är bra och får mig att verkligen sluka den. Nu är det förstås väldig många faktorer inblandade som gör en bok riktigt bra men personligen gillar jag intriger av alla de slag som skapar någon form av motstånd för karaktären så att dennes agenda inte blir som hen tänkt sig. Periodvis får det givetvis löpa på smärtfritt och tempot är lågt men jag vill ändå känna att jag ska ha en anledning att läsa vidare.

För att komma till saken så retade jag mig på en av mina scener där konflikten tog slut alldeles för snabbt. Karaktären gav med sig redan efter första motargumentet som en fånig ulltoffla och båda karaktärerna blev vänner igen. När jag läste om de här sätten man kan ta till för att skruva upp spänningen kom det där härliga Zinget hur jag skulle göra. Konflikten ska fortsätta och ligga och pyra mellan dem även när karaktären har lämnat rummet. Det låter så himla enkelt men när man väl är mitt i skrivandet så är inte min hjärna inställd på allt det där berättartekniska. Och ska inte alltid vara det heller. Det är därför vi måste redigera. Och redigera. Och redigera. Göra om och göra rätt. Fascinerande hur en berättelse växer fram ur komposten, full av näringsrik skit som jag spytt ur mig och sedan bit för bit förädlas till något frodigt, vackert, starkt och förhoppningsvis läsvärt. Ur det mesta gödsel kan en bra historia växa fram bara man har tålamod och är vaken för vad magkänslan säger dig.

6 thoughts on “Mer redigering i huvudet än på papper

  1. Hahaha, ”som en fånig ulltoffla”, det fick mig att skratta gott! :) Härligt inlägg fullt av intressanta reflektioner och härliga formuleringar. Som det där med komposten :) Heja dig!!

    • Goa du :-)! Reflekterar gör jag en hel del just nu, men det är skönt att få göra det för det har varit lite för lite av den varan under våren. Det går ju framåt och det är huvudsaken även om det inte blivit så mycket redigerat. Fast egentligen har jag kanske redigerat, bara det att jag vill nå slutet någon gång. Svammel svammel. Kul att du gillade inlägget och tack för hejaropen <3 :-)!!

  2. O, vad spännande! Nu blev jag nyfiken på din bok och vad den handlar om.
    Ulltoffla, vilket roligt uttryck – sådana samlar jag på :)
    Ha nu en toppenvecka med massor av skrivarinspiration.
    Kram Christina

    • Tack Christina! Skrivveckan har börjat väldigt bra där jag fått ihop en bra scen där ulltoffeln har blivit mer kinkig och motsträvig än tidigare. Önskar dig också en härlig vecka fylld av inspiration! Kram

  3. Jag känner igen mig väldigt mycket i just det där, att först skriva väldigt enkelt (som typ: konflikt, argument, motargument, konflikt löst) och inte se hur det går att bygga upp och göra något riktigt bra av det hela förrän långt efteråt. Jag tycker att det ofta är så. Kul att du hittade ditt härliga Zing! Hoppas att det varar länge :)

    JSB har jag aldrig hört talas om, men jag har påbörjat projektet att försöka läsa lite om skrivande och är nyfiken på allt, så finns det någon av hans böcker som du skulle rekommendera särskilt (kollade lite snabbt på nätet och det verkar ju finnas den del att välja på…)?

    /Linda

    • Det är nyttigt att få lite avstånd till sin berättelse. Jag gjorde nybörjarfelet att skicka in det lite för snabbt till förlagen.Efter sex månader och en lektörs genomgång har jag fått en helt annan uppfattning om vad jag egentligen skrivit. Jag blev så blind för orden och först nu ser jag de svaga bitarna mycket tydligare även om jag anade dem redan från början. Hade helt enkelt inte tålamod att vänta och bearbeta texten ytterligare.
      Av James S B har jag Revision & Selfediting, Plot & Structure och Conflict & Suspence samt e-boken för 25 kr How to write dazzling dialogue. Sedan finns det alldeles gratis massor av skrivtips på Youtube. Även JSB har flera klipp som är bra. Min favorit är Skin in the game. Kan också rekommendera e-boken Show or tell av James Thayer. Men den som är en klassiker är Stephen Kings; Att skriva. Den är en kombination av biografi och skrivhandbok. Lycka till!

Kommentera

