Mättande midsommar

Midsommar började blåsig och kall men blev lite varmare framåt sill-lunchen. Kan säga att jag blev stoppmätt och sov i en timme. Vi ställde tom in grillningen på kvällen för att vi var så mätta. Köttet kan grillas på lördag. Ett middagsbekymmer mindre.

Tog mig tid att redigera också. Det utvecklar sig. Berättelsen alltså. Språket också för den delen. Tack och lov för lektörer. Vad hade det annars blivit av mig och manuset? Det har varit och är ett mastodontjobb att skriva om manusets berättarperspektiv från första till tredje, men oj vad glad jag är att jag inte låter mig hindras av sånt som känns motigt. På vägen har jag lärt mig om språket, karaktärerna och sättet att utnyttja andra karaktärers synvinkel. Få kliva in i antagonisterna och framförallt ”K” som var lite luddig och inte riktigt ville visa sitt rätta jag. Nu har jag nog hittat honom men jag är inte färdig med honom än. Han ska få bekänna lite mer färg, bara jag redigerat klart de sista fyra kapitlen.

Kommentera

