Nu bär det iväg

Väskorna är packade och passen ligger redo i axelväskan. Ikväll befinner jag mig på Mallorca och ska njuta av sol och värme i en hel vecka. Om jag har tillgång till bra WiFi kanske jag gör något inlägg med fina bilder och annat pladder.

Tillsvidare får ni nöja er med inledningen på mitt första manus. Jag har ändrat det tusentals gånger men just nu ser det ut så här. Håll till godo.

Stegen ekade ikapp med Helenas flätningar i trapphuset när hon kämpade sig upp mot tredje våningen. Om Anders ändå inte hade varit så kontrollerande, tänkte hon. Då hade allt varit så mycket enklare, och hon hade sluppit den där molande värken i magen hon haft ända sedan den sista kunden trängt sig in på Anjas café, precis vid stängsningsdags och krävt att få beställa fem, ynka, jävla smörgåsar till på måndag. 
Med mjöksyrestumma ben tog hon sig uppför de sista trappstegen. Hon visste allt för väl att Anders hatade att hon kom försent och nu hade hon passerat den gränsen för minst en halvtimme sedan. Ryggsäcken hängde tungt över hennes axel, som om den innehöll skolböcker istället för kläder, när hon med andan i halsen ryckte upp dörren. Hon såg honom stå i hallen, lutad mot väggen med en ölburk i handen. Blicken var mörk och anklagande. Den molande värken i hennes mage övergick i kramp.

11 thoughts on “Nu bär det iväg

  1. Wow! Jag gillar verkligen! Och vill jättegärna läsa vidare! Är det alltså det första manuset i triologin??? Om du håller samma stil i resten så förstår jag inte varför någon inte skulle vilja ge ut det! Stor tumme upp!!!

    • Åh, tack för de fina orden :)))))!! Numera har jag samma stil genom hela manuset. Även mittenpartiet som jag fick backning på av lektören. Det är den ständiga dramatiken jag älskar mest att skriva och del två är nog ännu intensivare än del ett. Tycker iaf jag :).

  2. Åhh, vad avundsjuk jag blir på din resa. Speciellt som vädret varit här den senaste veckan …(vet inte hur det varit hos er men vi har haft riktigt höstväder…) Ha en jätteskön semester! :) och hoppas på ett inlägg med bilder framöver :)

    • Har vaknat upp på hotellrummet först av alla till ljudet av havets vågor som rullar in över stranden. Till min lycka har vi gratis wifi på rummet så jag lovar att det ska bli en hel del bilder.
      Ps: som du kanske märkt är inledningen liiite annorlunda än din version :p. Fick ett ryck precis innan vi åkte :).

  3. Åh vilken spännande inledning, man vill verkligen veta mer. Jag är rejält avundsjuk på dig eftersom du ska till min favoritö. :) Ha det bäst!

    • Tack Anneli för att du gillade inledningen, det gör mig väldigt glad! Förstår verkligen att det är din favoritö. Första gången jag är här men åker gärna tillbaka.

Kommentera

