Om du skriver fantasy, skräck eller science-fiction

Snubblade över den här länken som Mats Strandberg tipsar om på sin bloggLitteraturMagazinet. Många gånger kan jag tröttna på att läsa skrivtips eftersom de upprepar sig, men de här riktar sig främst till de som skriver fantasy och science-fiction och för mig var det många aha-upplevelser. Särskilt den som handlar om att skriva beskrivande passager utan att tråka ut varesig läsaren eller sig själv. Jag är i en sådan passage just nu och jag kan inte vara utan den eftersom den är fröet till manus nummer 2. Tror jag har hittat lite idéer hur jag ska få den lite mer spännande. Vi får se hur jag lyckas.

4 thoughts on “Om du skriver fantasy, skräck eller science-fiction

  1. Vilket bra tips! Det där ska jag verkligen kika närmare på, blev tex. sugen på den som handlar om ”synder” vid världsbygge – den kan jag nig behöva!

    • Det var en del där (världsbyggen) som jag tog till mig. All form av fantasy är ju ett världsbyggande även om man som jag använder sig av vår egen värld :).

  2. Jag gillar att du delar med dig så där, av saker du hittar/kommer över =) Intressant artikel det där. Hoppas du hunnit slappna av lite nu på Mallis också – jobba jobba! Kramisar

Kommentera

