Vårbruk

20140323-194927.jpg

 

Det är så härligt den här tiden på året när våren bjuder på sol, färg och dofter som bara våren har. Då vill fingrarna vandra från tangentbordet till jorden och mylla ner lite blommor i krukor – både här och där. Nu har jag tre krukor som välkomnar vid entrén till huset. I garaget odlar maken lejongap och lite annat. När frostrisken är borta så ska de små liven få rota sig i rabatterna.

REDIGERINGSRAPPORT
Det går långsamt framåt. Ordantalet har minskat med 2000 ord. Mycket har tagits bort och nytt har fått komma in. Väldigt mycket nytt. Det blir sååå himla bra med det här tredje perspektivet och en helt annan känsla i berättelsen. Perspektivet kan glida bort från huvudkaraktären och vinklas från någon annan emellanåt. Lösgöra detaljer som ska väcka oro hos läsaren som karaktären inte vet något om. Jag har behållit det mesta av perspektivet från huvudkaraktären eftersom det ändå är henne det hela handlar om. Men hon har växt sedan jag skrev om henne från första början. Eller så är det jag som har växt. Troligtvis både och. Sedan putsar jag till det med miljöbeskrivningar där det är lämpligt. Två till tre meningar högst för att inte bryta händelserna.

Idag beskrev jag de Norska fjällen. Det är en stor fördel att ha varit där för att få fram den rätta känslan. Värre är det med vissa av de andra platserna. Där får jag förlita mig på bilder från google-earth och internet. Är det äventyr så är det. Jag är lite avundsjuk på min karaktär som får resa vitt och brett i världen.

15 thoughts on “Vårbruk

  1. Roligt att höra hur det går för andra med skrivandet och hur man ser sig själv och/eller sina karaktärer utvecklas. Emellanåt går långsamt för mig med när det gäller redigerandet, att skriva brukar gå mycket snabbare :-)

    • Hej! Där sa du något jag inte tänkt på :-). Det kanske är därför jag är en aning frustrerad över att det går så långsamt med redigerandet. När jag skriver fritt går det så otroligt mycket snabbare. Då släpper jag på kritikern och skriver rakt ur hjärtat. Tack för att du gjorde mig upplyst om detta :-). Det är alltid lite lättare att stå ut när man får en förklaring på saker.

  2. Härligt med trädgårdsarbete! Tycker också om att dyka ner med fingrarna i jorden och vara utomhus. ”Enda” problemet är att det tar tid från skrivandet, fast å andra sidan tror jag det är bra att inte bara skriva, utan även göra annat. Låter jättespännande med tredje perspektiv och redigeringen! Nyfiken på att läsa slutresultatet!

    • Jag är också väldigt nyfiken på slutresultatet och önskar just nu att jag själv kunde få läsa den som om den vore en färdig bok. Gaaaah.. :-D. Tänker ofta som du att allt annat jag gör tar tid från skrivandet men faktiskt så ger annan kreativitet näring till skrivandet. Särskilt trädgårdsarbete. Växter har en härlig förmåga att ge en extra kick.

  3. Man kan bli lite avundsjuk på vad karaktärer får göra. Å andra sidan så får man ju också, själv, på nåt vis göra allt. För man lever ju sig in i det som om man var på de där platserna själv. Ser dem och känner dem.

  4. Jag fick också plantera lite i helgen :-) En kruka med julros och murgröna. Och så ”planterade” jag några rå-väck-pinnar på förekommen anledning…

  5. Hoppsan, för snabb…
    Det låter härligt med redigerandet, skulle jag skriva. Det är så kul när man känner att det blir bättre och bättre!

    • Åh, murgröna som är så snyggt. Det borde jag testa, vi har ju ändå zon tre, nästan två här hos oss trots att det är Värmland.
      Det är verkligen härligt att se hur man växer själv i sitt skrivande. Jag blir bara så otålig att texten inte är färdig så jag kan läsa den ”ostört” :-D.

  6. Jag älskar också våren och den medför alltid att jag börjar plantera en massa fröer och sticklingar och sånt.
    Härligt att det går bra med redigeringen, längtar efter att få läsa!!! :P

    • Kan du inte vara lite busig och så något som du kan plantera på baksidan vid er gemensamma uteplats :)? Lite flower-war typ :).
      Jag längtar också tills du kan få läsa. Jag är så nyfiken på din reaktion hur det har förändrats men tyvärr är jag inte ens halvvägs. Men nästan. Det känns att jag har hittat rätt ton och hur jag ska förmedla berättelsen utan att ha allt det där känslotjafset med. Självklart är det känslor med, karaktärerna skulle bli alldeles för platta annars, men jag har inte brett på med grädden på moset om jag säger så :D.

  7. Våren är helt underbar, man har ju längtat så mycket efter att få leva mer utomhus igen.

    Redigeringen kan verkligen vara lite trög eftersom man måste rätta till och få allt på rätt plats. :)

    • Läste på fb att azaleorna blommar hos er. Underbart! Redigering kräver en del eftertanke och helst vill man ju slippa tio redigeringsvändor till, så det är inte bara att hafsa förbi. Det är då jag kan bli otålig men när det går bra blir jag otålig för att jag vill läsa det som en färdig bok bara för att jag tycker att det är så bra :-D.

  8. Det bästa med redigeringen är ju att allt blir så himla mycket bättre.
    Här uppe har våren inte kommit så där långt, jag längtar redan tills snön har försvunnit helt och det börjar bli grönt :)

  9. Vi fick lite snö för ett par veckor sedan men det försvann igen två dagar senare. Imorgon (onsdag) väntas det ev ny snö så jag hoppas de nyplanterade penséerna klarar sig. Som tur är vankas det sol igen inför helgen. Kanske så att det går att sitta ute och redigera om det vill sig :-).

Kommentera

