Bytte bok

Cirkeln var inte så lyckad att läsa högt för dottern (snart 10 år). Jag hade glömt hur mycket sex-anspelningar den innehöll. Hade dottern inte bett om en ny bok så hade jag gjort det. Nu försöker vi med Anders Björkelids Ondvinter istället. Först föreslog jag Den dansande djävulen av Martin Widmark men den ville hon helst läsa själv. Jag var inte sen att ge med mig. Om jag lyckats köpa en bok hon vill läsa själv är det fantastiskt. Ondvinter lånade jag som e-bok. Tjoff tjoff så var det fixat. Inga butiker behöver vara öppna på kvällstid för att lösa läs-nödigheten. Bara att låna på 24-timmarsbiblioteket. Hurra för teknikens under.

6 thoughts on “Bytte bok

    • Tyvärr är det alldeles för lite utbud att välja på. Det kostar biblioteken 20 kronor för varje utlånad e-bok och beroende på avtal och förlag har inte biblioteken rätt att låna ut vilka e-böcker som helst. Men jag är glad för det lilla :-). Det är mysigt att låna fysiskt också vilket vi gör då och då till barnen. Men mestadels köper jag deras böcker.

  1. Det bästa med e-böcker är att man kan läsa utan att behöva tända lampan, det tycker jag är väldigt smidigt för då kan jag läsa medan jag nattar barn. Visst tar det ett tag innan nyheterna kommer ut som e-lån, men jag brukar kunna vänta, har så många andra att läsa under tiden. :)
    Sen tycker jag att biblioteken skulle ha en bättre budget för e-böcker, för även om det kostar 20 kr för ett e-lån så kostar det ca 40-70 kr att låna ut en pappersbok så det är ju betydligt dyrare för dem!

    • Efter vad jag har förstått på de artiklar jag har läst så är utlåning av en fysisk bok en engångskostnad, sedan kan de låna ut boken hur många gånger som helst utan att det kostar extra. Med e-boken kostar det ca 20 kr varje gång någon lånar den. Pengar som Elib och förlagen ska ha. Så när en e-bok blir populär blir det mer kostsamt för biblioteken än att låna ut en fysisk som bara kostar i samband med inköp. Några bibliotek (Östergötland) har sagt upp avtalet med Elib och erbjuder inte längre e-böcker vilket är väldigt synd. Sveriges Kommuner och Landsting tittar tydligen på hur det här ska styras upp och ska bjuda in bokförlagen för diskussion. Hur det har gått har jag ingen aning om men jag hoppas att de hittar någon bra lösning för alla parter.

Kommentera

