Mera plats

Helgen och födelsedagsfirande är över för den här gången. Tillbaka i vardagslunken igen. Inte för att det är någon särskilt lugn lunk men ändå. När svärföräldrarna åkte hem passade jag på att skicka med lite böcker som jag läst ut och fick lite luckor i bokhyllan.

Boktokig som jag är lyckades jag hitta två böcker på bokhandeln som jag ville ha men ställde tillbaka dem prydligt i boklådan igen. Med svårighet. Måste kolla om jag kan köpa dem digitalt istället. Tjocka rackare var det också. Den ena var Nyckeln av Sara och Mats och den andra Stad av Glas av Cassandra Clare. Faktiskt så har jag börjar högläsa första delen i Engelsfors-trilogin, Cirkeln, för min snart 10-åriga dotter. Intressant att se vad hon tycker.

Redigeringsarbetet har blivit lidande men jag har ändå varit där och petat lite vid minsta lediga tid. I kväll hoppas jag få ett par timmar att ägna åt manuset. Först ska middagen lagas så det är väl bäst jag pallrar mig ifrån datorn och får det gjort.

8 thoughts on “Mera plats

    • Jag borde också läsa mer på engelska men just Cassandras böcker vill jag helst läsa på svenska eftersom den svenska översättningen har en så positiv inverkan på mitt eget skrivande. Sedan har jag så många andra böcker att läsa så när en ny kommer ut har jag betat av de där andra :D

    • De där hålen är lite väl lätta att fylla igen men jag ska försöka bli lite bättre på att låna böcker. Det är så sällan man vill läsa om dem men just Cassandras böcker går jag tillbaka till och studerar, stryker under och lär mig av. Så antagligen kommer jag att köpa den ganska snart :-).

  1. Högläsning är bäst. Man borde göra mer sånt. Fast hos oss har det på sista tid varit svårt att hitta liksom den där gemensamma boken. Som hela familjen skulle gilla.

    • Jag högläser bara för en i taget. Annars skulle inte vi heller få något högläst. Det värsta är att den lilla tjejen inte verkar intresserad av fantasy. Min favoritgenre. Förhoppningsvis går det över :p.

  2. Högläsning av böcker man vill läsa själv är perfekt. Vi är en bit på väg med 7-åringen. Däremot var just Engelsfors-trilogin såna där böcker som jag bara ville forsa igenom. Undrar om jag haft tålamod att vänta den lilla extra tiden det tar att läsa högt :-)

    • De jag har högläst har varit ruskigt bra men väntan att få läsa mer har inte varit så svår eftersom det är den gemensamma stunden och upplevelsen som är precis lika mycket värd. Det jobbiga är när man ska läsa högt och jag blir rörd över något och måste hålla rösten klar. Det är nog det värsta men det händer ganska sällan som tur är :-).

Kommentera

