Astrid Lindgren-karaktär VS min karaktär

För någon vecka sedan frågade en arbetskamrat vad min bok handlar om. Som alltid blir det en besvärande tystnad från min sida och jag försöker slingra mig ur det samtidigt som jag vill ge en liten hint mer än vilken genre det är. Plötsligt hamnade vi på något konstigt sätt bland Astrid Lindgrens karaktärer och jag kunde likna min huvudkaraktär med Pippi. Ja. Pippi. Jag har inte haft Pippi som inspiration när jag började skriva om Helena, men hon kan liknas vid Pippi i slutet när hon utvecklats och besegrat antagonisten. En amazon som tror på rättvisa och går sin egen väg.

Kan ni likna era karaktärer vid någon Astrid-Lingren-karaktär? Berätta gärna!

7 thoughts on “Astrid Lindgren-karaktär VS min karaktär

  1. Åh, den frågan är så svår tycker jag. Av nån anledning har jag inga problem att prata om mina manus med andra som skriver, men vanliga människor som frågar – då blir jag helt stum.
    Men det här med Astrid Lindgren-karaktär var intressant, det måste jag fundera på!

    • Ja, det tål att tänkas på. Har du någon Karlsson på taket som gömmer sig i någon karaktär? Eller en retsam Elisabet från Madicken? Eller kanske en Rasmus som luffar runt? Astrid har skrivit om häpnadsväckande många karaktärer, mer än jag kände till faktiskt :-).

  2. Smart sätt att tänka. Det kan nog hjälpa än att fördjupa ens karaktärer om man jämför dem med andra välkända. Jag skulle nog likna min karaktär med Ronja.

  3. Intressant fråga, men jag tror inte att jag skulle kunna likna någon av mina karaktärer med någon från Lindgrens böcker. Fast det beror kanske på hur man definierar likheter också. Det där med rättvisa har jag ju förvisso också anammat, men kanske inte på ett lika ”snällt” sätt som det Pippi stod för :)

    • Ja, den Pippi vi läsare fick lära känna är snäll i sin framtoning men innan Astrid redigerade till den version som gavs ut, har jag fått veta att Pippi var både elak och uppnosig. Och uppnosighet kan jag nog också se i min karaktär mot slutet. Många karaktärer skulle kunna passa in när jag tänker efter. Karaktären utvecklas och inget är statiskt.

Kommentera

